Et af de største platformspil til Super Nintendo er tilbage. Arthur skal endnu engang bekæmpe de onde kræfter for at redde prinsessen, og det er bestemt ikke let. Hvordan klarer denne klassiker sig på Gameboy Advance, mere end ti år efter den oprindelige udgivelse? Endnu en prinsesse skal reddes
Gameboy Advance er på det seneste blevet nærmest oversvømmet med platformspil og konverteringer fra andre formater, og nu gælder det altså Super Ghouls 'n Ghosts, en af de helt store klassikere fra Super Nintendoens tid. Spillet er meget simpelt bygget op. Man styrer ridderen Arthur, der skal hoppe og skyde sig vej gennem syv lange baner, før han kan besejre den onde Sardius og redde sin prinsesse, Prin Prin. Til sin hjælp får Arthur forskellige kastevåben samt magiske rustninger der alle gemmer sig i skjulte kister fordelt på hver bane. Super Ghouls 'n Ghosts er et af den slags spil, hvor man hele tiden skal tænke hurtigt og ikke får meget tid til at slappe af, for der dukker konstant nye fjender op, og det er bestemt ikke nemt at klare sig gennem spillet. Kontrollen kan tage nogen tid at vænne sig til, da man ikke kan ændre retning midt i et hop. Til gengæld kan man udføre dobbelthop, altså hoppe en ekstra gang mens man er i luften. De stive hop kan være meget irriterende, men når man først har vænnet sig til det, giver det en meget præcis spilkontrol, der er med til at forhindre at spillet virker alt for frustrerende på trods af, at man konstant dør. Det er nemlig nemlig let at se, præcist hvad man gør forkert, og i det hele taget skal man lære hver enkelt bane godt at kende, før man har en chance for at slippe helskindet igennem. Spillet er på den måde en forfriskende udfordring for hærdede spillere, der gerne vil have et spil, man ikke bare hopper igennem, men kræver betydelig mere fordybelse.
Stadig flot
Et andet stort plus er at spillet aldrig bliver ensformigt. Banerne er godt designet helt ned til mindste detalje, og man bliver konstant udsat for nye områder og fjender, selv på den samme bane. Man bliver hele tiden underholdt af effekter som når flodbølger dukker op og skaber store huller
|
|
og når månen bliver dækket af grinene kranier og styrter ned til jorden. Grafikken er stadig i dag utrolig flot, og med de klare farver fungerer den rigtig godt på GBA'ens lille skærm. Bosserne og effekterne er hele vejen igennem imponerende, og musikken lyder akkurat lige så flot som på Super Nintendoen. Det klassiske Ghosts 'n Goblins tema er med i to udgaver og er virkelig en fornøjelse at lytte til, hvis man er en gammel tilhænger af serien. Ekstra godter i posen Capcom har ikke været tilfredse med bare at udgive en direkte konvertering af SNES-klassikeren. I Super Ghouls 'n Ghosts til GBA har man mulighed for at vælge mellem Original Mode og Arrange Mode. I Arrange Mode kan man, afhængig af hvor godt man klarer sig, vælge hvilken bane man vil fortsætte til. Formår man at gennemføre en bane med guldrustningen i behold, har man mulighed for at spille en ekstra svær udgave af den næste bane med flere fjender - men det mest interessante er, at man også kan prøve en helt ny bane baseret på de to første titler i serien (Ghosts 'n Goblins og Ghouls 'n Ghosts), og det er rigtig sjovt at se de gamle baner genskabt på GBA. Der er ialt fire "nye" baner samt to helt nye bosser, der aldrig er set før. En anden klar forbedring er at man nu kan gemme spillet. Man kan til enhver tid gemme ens position, rustning og våben, hvilket gør spillet betydeligt mere overskueligt at komme gennem. Der er kun et "save slot" til hver mode og man savner muligheden for at hente et gemt spil uden at skulle genstarte spillet, men taget i betragtning at spillet oprindeligt skulle gennemføres helt på én gang, kan man kun være taknemmelig. En klassiker, der stadig holder I bund og grund er Super Ghouls 'n Ghosts et rigtig godt platformspil med gode tilføjelser at glæde sig over selv hvis man har spillet det til Super Nintendo. Man kunne måske savne flere nye baner og bosser, men med elleve store og gennemførte baner, er der alligevel masser af underholdning, der er sjovt at vende tilbage til. Et svært og somme tider frustrerende spil, men også en god udfordring, der stadig i dag formår at imponere.
|
|
|