Twisted Metal Black

Hvis Quake 3 Arena udspillede sig på hjul, så ville resultatet, indholdsmæssigt, nok blive noget i nærheden af Twisted Metal: Black til PlayStation 2. Med fire tidligere spil i serien burde man mene, at konceptet efterhånden er forældet. Det ville dog være direkte forkert, for serien er faktisk mere levende end nogensinde før i denne 128-bits udgave. Læs hos os hvorfor.Det vil ikke være helt løgn at påstå, at Twisted Metal: Black er Quake 3 Arena på hjul. Twisted Metal: Black er grafisk set lige så mørkt og dyster, hvor hæmningsløs og destruktiv udfoldelse er vejen til succes. Arenaerne er ligeså opfindsomme og snørklede som i Quake og hvem havde troet, at det også var muligt at hoppe som en sindssyg i Twisted Metal: Black for at undgå skud o. lign. Forskellen på de to spil er, at Twisted Metal: Black foregår på hjul og det tager længere tid at udradere fjenderne, ligesom de også kun dør én gang og ikke kan vende tilbage til arenaen. Spillet handler om ubegrænset vold, den afgørende faktor for overlevelse. Vi kan vist ikke yderligere understrege, hvad dette spil handler om. Efter at have spillet Twisted Metal: Black, glemmer man hurtigt de fire tidligere spil i serien. Udviklerne af Twisted Metal: Black, Incog Inc., står desuden bag det rigtig gode originale Twisted Metal og Twisted Metal 2, hvorimod de to andre middelmådige Twisted Metal 3 og Twisted Metal 4 var udviklet af 989 Studios. Twisted Metal-serien er som nyfødt på PS2, en maskine med et langt større potentiale til at realisere den verden, som Twisted Metal: Black udspiller sig i. Kæmpestore og varierede arenaer, masser af opfindsomme våben og et stort udvalg af biler at vælge i mellem. Der er bestemt noget for enhver smag.

Ren terror

Der er faktisk en baggrundshistorie tilstede i Twisted Metal: Black, dog kun for at give spillet en smule mere kulør. Den udfoldes på forskellige måder, afhængig af hvilken karakter man vælger. Vi fik f.eks. stiftet et nært bekendtskab med karakteren Roadkill, som lider af hukommelsestab og kan derfor ikke huske sin fortid. Det eneste han er sikker på er, at han muligvis er terrorist. Faktum er, at han kører rundt i et tungt udrustet fartøj med ét eneste formål: At tilintetgøre alle i miles omkreds. I hvert fald dem, der sætter sig op imod ham, uden hensyntagen til uskyldige civile. Det er nemlig sådan, at mere eller mindre uskyldige folk går rundt i kampområderne, nogle af dem er bevæbnet, men gør kun minimal skade. Hver enkelt køretøj har følgende køreegenskaber; styring, fart, forsvar og special. Sidstnævnte udgør et individuelt og meget kraftigt angreb. Disse angreb er meget opfindsomme og har altid været et kendetegn for serien. Der er mange seje, men den mest pudsige må nok siges at være en fører, som i ren kamikaze-stil kaster sig oven på ens køler med en bombe i hænderne. Inden den sprænger, råber han ”Repent!” (Angre dine synder!). Ren ondartet terror.

Meget afbalanceret
Hvis nogen spil er afbalancerede, så er det Twisted Metal: Black. Ikke på noget tidspunkt føles dette spil kedeligt. Der er adskillige våben at samle op med mange veldrejede affyringsmuligheder og effekter. Såkaldte standard Combos kan udføres via retningstasterne på joypadet - og det på bedste Mortal Kombat-manér. De har dog mest en defensiv virkning, som f.eks. et midlertidigt skjold, usynlighed m.m. Vi fandt den kortvarige paralyserings-combo utrolig anvendelig, da man herefter hæmningsløst kunne affyre sine våben på den ”mundlamme” fjende. I spillet kan du vælge en del spændende gamemodes. Som 1-player er der: Story, Challenge og Endurance. Story, foregår over 8 varierede banemiljøer, hvor det simpelthen gælder om at udrydde alle fjenderne, så man kan komme videre til næste bane. Man har to muligheder mht. bane-valg, så det skaber en rigtig god grund til at spille story-mode om igen ved at vælge en alternativ rute. I Challenge kan du selv vælge bane og hvem du vil kæmpe imod. Endurance er en ’One on One kamp’, hvor man enkeltvis skal overvinde 8 modstandere. Endurance-mode er ideel til at vende sig til spillets mange angrebsfacetter og styringen af bilerne. Begge analoge pads kan bruges til henholdsvis styring og acceleration og det kan vi klart anbefale, da det giver et helt utroligt flow i spillets gameplay efter en smule tilvending.

Meget, meget vanedannende

Grafikken i Twisted Metal: Black giver en generel dyster stemning, og der opstår ikke på noget tidspunkt slowdown. I øvrigt - teknisk set - en god PAL konvertering, spillet kører næsten i fuld skærm-højde uden sorte bjælker foroven og forneden på billedet. Arenaerne er varierede med overraskende påfund, men ofte meget store og uoverskuelige. Man har heldigvis en radar at gå efter for at finde fjenderne. Mange detaljer findes i banemiljøet, og en masse ting kan ødelægges, hvilket giver liv i spillet. Eneste nedtur er måske eksplosionerne i spillet, der ikke ser vildt realistiske ud. En af de flotteste, største og nok mest sørgelige baner - af god grund - er banen hvor man drøner rundt på toppen af nogle skyskrabere, som kunne minde om World Trade Center. Netop pga. af denne bane er spillet blevet udsat i flere måneder, for Sony følte, at denne level og volden i spillet generelt, ikke var passende kort efter tragedien i USA d. 11. september. Lyden er i top - den kan vi ikke sætte en finger på, de mange skrig, kommentarer og krigsråb fra omvandrende folk i arenaerne giver en intens effekt. Dette spil henvender sig bestemt ikke til yngre spillere. Twisted Metal: Black er et utrolig vanedannede spil, det klarer sig godt både som en enkeltstående 1-player titel, men medfører på mange måder ubegrænset underholdning i kraft af sit multiplayer gameplay. Det er ganske enkelt en af de mest fremragende titler vi er blevet udsat for til PlayStation 2 pga. af sit meget enkle, men fængende og vanedannede gameplay. Genren har fået nyt liv og det kan vi takke Twisted Metal: Black for, men der er ikke noget, vi ikke har set før - det er bare udført på mesterlig vis.

Twisted Metal Black (EU)
6/6

Twisted Metal Black   © Sony 2001   (PS2)    1/3 Twisted Metal Black   © Sony 2001   (PS2)    2/3 Twisted Metal Black   © Sony 2001   (PS2)    3/3