til Crash Bandicoot, at det næsten er for tydeligt. Spillet er bygget op på næsten den samme måde, bortset fra platform-banerne hvor der også er blevet lånt lidt fra Prince of Persia. Nu er disse spil jo ikke de værste at kopiere, men problemet er, at man ikke rigtig føler der sker noget i spillet og derfor bliver det hurtigt trivielt. Man er næsten ligeglad med hvad der er på den næste bane. Undervejs i spillet får man kontrol over nogle af de andre karakterer fra serien. Bl.a. en bonusbane hvor Terry skal grave en masse kødben op af jorden og en bilbane hvor man er ude at køre med de håbløse detektiver Dupont & Dupont.
Halloooooo???
Tintin har et par udvalgte forsvarsmekanismer i tilfælde af, at han skulle løbe ind i problemer. Man kan selvfølgelig vælge at løbe sin vej, men som den eventyrer han er, er han i besiddelse af et kamera (med uendelig film vel at mærke). Dette kamera bruges ikke til at fotografere interessante ting eller beviser, men derimod til at skræmme fjenden væk. Kommer der f.eks en fugl flyvende mod Tintin, kan man vente til den er tæt på og ’knips!’. Straks flyver fuglen bort. Dette virker underligt nok også på store hunde og mennesker, selvom enhver vist ved, at blitz ikke har helt samme effekt i dagslys som i mørke. Nuvel, Tintin kan søreme også slå. Så hvis der er en skummel type, der kommer lidt for tæt på, kan man give ham en lige højre, hvorefter han ikke rejser sig igen.
Nu er det jo fint at have et par ting til at forsvare sig med, men problemet, og det er et stort problem, er at der er totalt blottet for fjender på næsten alle banerne. Hvis man er heldig kan man risikere at der kommer en fugl flyvende mod en, men bortset fra det, er det uhyre sparsomt. Det føles mere som Palle alene i verden end en eventyr-fortælling, der jo normalt vrimler med skumle typer. På 3-d banerne er der en anelse flere fjender, eller rettere forhindringer. På disse baner skal man nemlig sørge for ikke at køre/sejle/flyve ind i diverse statiske objekter, som dræner din energi. Kommer der en levende fjende mod dig har du kun en valgmulighed, nemlig at prøve at styre udenom. Det er fint nok at have alskens isenkram til sin rådighed, men nogle våben havde ikke skadet.
Nå, men grafikken er da pæn
Hvis jeg skal finde noget pænt at sige om spillet, så er grafikmotoren ganske nydelig. Især 3-d banerne er nydeligt lavet og har en god dybdefornemmelse. Karaktererne ligner sig selv og landskaber og andre omgivelser er nydeligt lavet. Lyden er noget kedelig og da der ikke sker det store i spillet, passer det jo meget godt til resten. Kontrollen er udemærket, selvom den til tider kan virke noget sløv i optrækket. Sværhedsgraden er faktisk temmelig svingende. Platform-delen er uhyggelig let, mens køre-delen til tider er ret frustrerende, fordi de forskellige fartøjer varierer en del i deres styremåde.
Spild
Havde Inforgrames og Moulinsart lavet et adventure-spil i stil med Maniac Mansion eller Monkey Island kunne dette have været en fed licens. Istedet står vi tilbage med et temmelig kedeligt spil, som man hurtigt bliver træt af. Bevares, hvis nogen har lyst til at kæmpe sig igennem 20 bonus-agtige baner, så skal de være velkomne, men jeg tvivler på at den holder i dagens branche. Selv de helt unge vil finde dette spil kedeligt og derfor må det tilstås at Tintin hører hjemme hvor han har været et stykke tid, nemlig i fortiden. Køb Crash Bandicoot eller et af Disney’s spil istedet.