X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

MX2002


Motocrossspil er generelt ikke noget man tænker på med glæde. På trods af utallige forsøg, har ingen spil i genren formået at omdanne sportsgrenen til noget der er underholdende at spille - før MX 2002 til PS2. Nu er Xbox-versionen her og den har ikke meget nyt at byde på.

MX 2002 er et kombineret racer- og trickspil beslægtet med titler som SSX og Tony Hawk's Pro Skater. Man kan køre enkelte løb eller øve sig frit på, at udføre de bedste tricks, ligesom der også bydes på den obligatoriske karrieremode.

Fremragende feeling

Hvor de fleste andre spil i genren er fejlet, er det sket omkring kontrollen og følelsen med crosseren. Fra de første simple baner aner man straks, at det ikke er tilfældet i MX 2002. Crosseren er meget responsiv og reagerer helt korrekt på banen. Det føles hurtigt naturligt at tage skarpe sving og stejle hop. Selvom der umiddelbart er denne lettilgængelige arcadeagtige styring, så er den i længden hverken let eller overfladisk. Som banerne bliver mere avancerede, så kræves der at man lærer at mestre brugen af kobling og opladning til hop. Kombineret med tricks gør dette styringen i MX 2002 meget afvekslende. Man er hele tiden travlt optaget, for at yde sit bedste.

Karrieren

Vanen tro har MX 2002 en karrieremode, hvor man laver sin egen kører fra bunden af. Man vælger udstyr og begynder derefter i amatørklassen. Hver uge kører man et nyt løb, der bliver sværere og sværere undervejs. Samtidig kan man vælge nogle gode undervisningssessioner, hvor man lærer at udnytte sin crosser bedst muligt. På trods af et par mindre fejl, fungerer karrieremoden rigtig godt.

Realistisk AI

Racerspil i særdeleshed har oplevet en tydelig udvikling indenfor AI. MX 2002 hører heldigvis til i den gode ende, hvor det føles som om man kører mod rigtige personer og ikke perler på en snor. Modkørerne kæmper for sagen, men laver også fejl og styrter. Samtidig er
sværhedsgraden velbalanceret, så man rent faktisk vinder, når man kører godt og taber, når man kører dårligt. Det eneste problem med AI'en er, at den til tider er hensynsløs. Når spillet samtidig behandler styrt en smule uklogt (man starter præcis samme sted man styrter - også på vej op af en bakke...), er det irriterende at blive kørt ned bagfra, af en modkører man ikke kan se.

Brunt og brunt

Visuelt ligner MX 2002 de fleste andre motocrossspil. Det største arbejde er lagt i kørerne og crosserne, der er realistisk gengivet med gode animationer. Så positivt kan man ikke beskrive omgivelserne, der både er bare og ensformige at kigge på. Generelt er spillet meget brunt og farveløst at se på, hvilket ikke mindst skyldes nogle uinspirerede teksturer. Frameraten er helt jævn, men understøtter ikke 60Hz. Kort sagt er der ikke meget at komme efter i forhold til PS2-versionen. Lydsiden byder på gode motorlyde, men ikke så meget mere. Der er et par velvalgte sange, men man bliver meget hurtigt træt af, at høre dem igen og igen. MX 2002 havde været et oplagt spil til at understøtte Xboxens mulighed for egne soundtracks, men det mangler på sørgelig vis.

Det bedste i genren

MX 2002 udskiller sig positivt inden for motocrossspil, ved at være sjovt. Det er let at gå til, men har samtidig en overraskende dybde. Grundlæggende er der alt det, der skal til. Som så mange andre konsolspil savner man dog slemt en linkmulighed, for to spillere i splitscreen bliver selvfølgelig aldrig det samme, som at køre mod et helt menneskeligt felt. Det imponerer heller ikke, at THQ har lavet Xbox-versionen stort set identisk med originalen til PS2. Der er hverken mærkbare forbedringer i grafikken, tilføjelser til spillet eller rettelser af små fejl og mangler. Så har man allerede haft fornøjelsen af PS2-spillet, er der bestemt ikke noget at komme efter her. Alle andre bør give MX 2002 en chance - både dem med og uden interesse for motocross.

MX2002 (EU)
Anmelders vurdering
4/6

MX2002   © THQ 2001   (XBX)    1/3 MX2002   © THQ 2001   (XBX)    2/3 MX2002   © THQ 2001   (XBX)    3/3