X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Kid Klown In Crazy Chase


Crazy Chase er et remake af et gammelt Super Nintendo spil fra 1994. Spillet er ikke det, der står højest på vores liste over gode spil til den gamle Nintendo, men måske var et remake ikke en dårlig ide i dette tilfælde?

Et lille tilbageblik

Det lyser ud af spillet, at det må være en japaner, der har fået endnu en tosset ide i 1994. Og var dette forslag dengang kommet for et amerikansk eller europæisk udviklerhold, ville ideen højst sandsynligt være blevet afvist med det samme. Men ikke i Japan, næh nej, de snupper straks ideen og giver fantasien frit løb, og er vi heldige kommer spillet uden for Japans grænser, og giver os muligheden for at opleve hvad en anderledes spiloplevelse byder på. Kemco håber nok på at vi denne gang ligger lidt mere mærke til Crazy Chase end sidste gang. Den første Playstation blev udgivet i Japan omtrent samtidig med udgivelsen af det originale Crazy Chase og det har uden tvivl fjernet en masse opmærksomhed fra Super Nintendo-spil.

Øh. Hvad gik det ud på?

Prinsesse Honey, som er den smukkeste på hele planeten Clown, er blevet kidnappet af den onde rumpirat Joe. Du bliver nu i rollen som Kid, befalet af kongen til at beskytte Honey, og sørge for at hun kommer trygt hjem til slottet. Af en eller anden grund er alle personerne i spillet klovne, og det kan forståeligt nok være lidt svært at tage en klovn som er rumpirat alvorligt, hvilket bestemt heller ikke er noget spillet gør. Tværtimod laver spillet helt fra starten grin med sig selv og sin historie, alvor og morale er ingen steder at finde. Efter Kid har jagtet rumpiraten op i rummet, bliver hans rumskib skudt ned på jorden. Og allerede her ophører alt logisk sammenhæng i spil og historie. Af en eller anden grund er der flere rumskibe, der skal bombes. Og hvorfor skal Kid hele tiden starte så langt fra sit rumskib?

Run Kid, Run

For enden af hver bane har Joe lagt en bombe ved siden af Kid’s rumskib, ført en lunte op til banens start, og så skal der kridtes op under løbeskoene. Synsvinklen er set fra et isometrisk perspektiv, det vil sige skråt oppe fra og ned, og sådan er det under hele turen. Ikke noget med at løbe til højre eller venstre, hele tiden skråt ned. Selvfølgelig gælder det blot om at komme fra start til slut, og det ville skam heller ikke være så svært, hvis det ikke lige var for alle
forhindringerne som Kid skal undgå undervejs. Der bliver kastet økser, rullet med træstammer, skudt kanoner og masser af andet som Kid skal undgå. Udover det, skal der undervejs samles 4 symboler op, som skal bruges for at komme videre til et mini game, og så til næste bane. Problemet her er at alle symboler skal samles op. Bliver de ikke det, må man starte forfra. Dette er irriterende, for skulle man komme til at løbe forbi, er der ingen mulighed for at gå tilbage og samle dem op før næste tur på banen.
Mini spillene efter hver bane giver afveksling fra løbeturen. De mønter der er blevet samlet op undervejs, bruges til at forbedre chancerne for at vinde energi til en næste bane. Der er fire forskellige mini spil, og ikke alle er lige nemme at vinde energi i. Foreksempel i dart kører skiven rundt, og det er ikke sådan ligetil at ramme plet.
Det sker nogen gange også, at når man begår et fejltrin under løbe turen, kommer kid på et lille mini spil i sig selv. Han kan komme på en lille flyve eller falde tur, hvor det gælder om at samle mønter. Eller på en platforms hoppe tur. I disse er perspektivet set fra siden af, og man ved aldrig hvornår de præcis dukker op, de kommer bare når man laver en lille fejl som at skvatte ud over en klippe.

Ih, din klovn!

Grafisk er Crazy Chase utroligt flot. Animationer og grafik er nydeligt lavet, og man er ikke i tvivl om hvad tingene skal forestille. Også musikken er ganske rar at nynne med på. Men holder det? Både og… Der er ikke så meget spil i det. Ingen tvivl om at det er lavet på en så behagelig måde, at vi undgik at blive irriteret på trods af, at der masser af gange bliver skvattet under løbet. Alting, lige fra mængden af eneregi til udfordring, er lavet på en måde så man sidder med rar følelse af et velpoleret spil. Alligevel kan dette desværre ikke løfte Crazy Chase over mængden af spil på markedet. For når de første fire baner er klaret er der stort set intet nyt at hente. Vi håber på at få en efterfølger at se. En med flere muligheder, og som er lige så velpoleret som dette.

Konklusion

Det er så ærgerligt at der ikke er proppet lidt flere ting ind i Crazy Chase, for så var det langt mere holdbart. Det ligger og vipper meget, meget tæt op ad grænsen til en karakter højere. Men kan ikke helt løbe der op. Variation skal holde os fanget, men det mangler der.

Kid Klown In Crazy Chase (EU)
Anmelders vurdering
3/6

Kid Klown In Crazy Chase   © Kemco 2002   (GBA)    1/3 Kid Klown In Crazy Chase   © Kemco 2002   (GBA)    2/3 Kid Klown In Crazy Chase   © Kemco 2002   (GBA)    3/3