Så er der kommet endnu et 2D kampspil fra Capcom. Denne gang drejer det sig om Capcom vs. SNK Millennium Fight 2000 Pro, der, ud over at have årets længste spiltitel, også byder på et væld af karakterer fra de to spilproducenters utallige kampspil. Vi har set på, om denne hårdtslående kombination har resulteret i en vinder.
Præmisserne for Capcom vs. SNK Pro er meget enkelt beskrevet. Det er et godt gammeldags 2D kampspil, taget direkte fra Street Fighter II skolen med alt, hvad det medfører af gameplay. Masser af combos, der skal huskes, hvis man vil have det meste ud af spillet og som traditionen byder, er spillet heller ikke et realistisk kampspil, så ildkugler og andre langdistanceangreb er også på dagsordenen. Der er over 30 karakterer at vælge mellem, nogle af dem er dog ikke tilgængelige fra starten og alle har de deres egen kampstil og combos. Det giver en enorm levetid for spillet, hvis man ønsker at mestre alle karaktererne. Dertil kommer, at Capcom vs. SNK Pro byder på en god portion spilmuligheder og ekstra features.
Masser af muligheder
Spillets grundsten er Arcade Mode, der kan spilles af en eller to spillere. Her vælger man et hold, hvorpå antallet af karakterer afhænger af deres samlede styrke. Dette bedømmes efter Ratio systemet, efter hvilket et enkelt hold må have en Ratio på 4. Det betyder, at man sagtens kan komme ud for, at et hold har flere karakterer end modstanderens hold for at ligevægten i styrke bevares. I VS Mode er der ikke hold, men i stedet drejer det sig her om en-mod-en kampe, der kun kan spilles, hvis man er to spillere. Pair Match Mode adskiller sig fra Arcade Mode ved, at ét par af karakterer skal have en sammenlagt Ratio på 2, hvilket giver en lidt anderledes form for kampe. Training Mode er stedet, hvor man kan finpudse eller opøve sine færdigheder. For alle de normale modes gælder det, at man før kamp skal vælge, om man ønsker at spille med Capcom eller SNK "groove". Dette afgør, hvordan man oparbejder specielle superangreb under kamp. Efter Capcoms system lader man sine combos op ved ganske enkelt at angribe modstanderen, mens man med SNKs system under rolige stunder skal holde en kombination af knapper nede, for at lade op til superangreb. Efterhånden, som man spiller disse forskellige
|
|
modes, oparbejder man VS point. VS point kan i Price Mode bruges til at købe nye karakterer eller håndtegninger af karaktererne - lidt i stil med Dreamcast-klassikeren Soul Calibur. En sjov lille ekstra mode er Colour Edit Mode, hvor man, som navnet antyder, kan ændre farverne på karakterenes dragter, hår og hud. Ændringerne kan herefter gemmes på memorykortet og bruges i selve spillet. Denne mode alene kan snildt stjæle adskillige timer af ens liv, og lægger man alle mulighederne i spillet sammen, er det faktisk en imponerende pakke. Lyd og grafik på godt og ondt Antallet af animationer på både karakterer og baggrunde gør, at spil som Capcom vs. SNK Pro er hård kost for den gamle PSOne, men Capcom har nu formået at få spillet til, at blive afviklet helt godt under de betingelser, hardwaren har stillet dem. Spillet kører meget flydende, og man beholder den gode kontakt med karaktererne, selv medens flere af baggrundende animeres aktivt i reaktion på kampenes begivenheder. Karakterene er fulde af liv og variation og flere af baggrundende, som der er rigtigt mange af, nærmer sig det smukke. Dog kører hele spillet i en lav grafisk opløsning, og spiller man uden et RGB-kabel, bliver det direkte grimt at se på. Lydsiden er ligeledes en blandet landhandel, hvor den store variation af god underlægningsmusik i adskillige genrer vejer noget op for lydeffekterne, der, som det så tit er tilfældet i Capcoms spil, ofte lyder som om, de var hentet direkte fra midtfirsernes spillemaskiner. Det er simpelthen mere end på tide, at Capcom giver hele deres arkiv af lydeffekter en gevaldig overhaling. Meget at byde på På trods af spillets mangler, er Capcom vs. SNK Pro et godt kampspil med flere interessante ekstra features, der gør, at helhedsindtrykket løftes. Er 2D kampspil noget, man har lyst til at stifte bekendtskab med, er Capcom vs. SNK Pro et indbydende sted at starte, og er man tilhænger af genren, vil muligheden for at sætte karakterer fra de to firmaers universer op imod hinanden selvfølgelig være kærkommen, samtidig med, at spillet i det hele taget har nok at byde på til, at man roligt kan føje det til samlingen. Capcom vs. SNK Pro er ikke nyskabende, men kan man se bort fra den noget gammeldags grafik og lyd, er det solid underholdning.
|
|
|