X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Rocky


Det er 26 år siden, at den ukendte Sylvester Stallone skrev filmmanuskriptet om bokseren Rocky og selv krævede hovedrollen. Det blev til en kassesucces, der blev nomineret til ti Oscars, vandt tre og skabte basis for fire efterfølgere med den nye stjerne. Nu kan alle fem film genopleves som konsolspil.

Spiludgaven af Rocky er grundlæggende et helt typisk boksespil, hvor man kan træne, kæmpe og deltage i turneringer. Den primære del af spiltiden bruges på Movie Mode, hvor man gennemspiller kampene fra alle fem film. Man møder i alt tyve forskellige boksere, der alle optræder i filmudgaverne. Som man slår sine modstandere, låser man op for dem og arenaerne til de øvrige spilmuligheder.

Trist træning

I mellem selve kampene er der en række træningssessioner. Man er i besiddelse af fem forskellige egenskaber, der alle kan trænes op. Dette kan enten gøres automatisk eller ved at spille forskellige minigames. Disse begrænser sig typisk til, at man skal hamre i knapperne, eller trykke på de rigtige tidspunkter. I starten er det en passende adspredelse fra resten af spillet, men i længden føles det en smule fjollet og overflødigt.

Lettilgængelig styring

Heldigvis er begivenhederne i ringen umiddelbart knap så simple. Man forventer nærmest per tradition, at selve spillet er dårlig i forbindelse med filmlicenser, men udviklerne har tydeligvis sat sig for, at få det hele med. Styringen er lettilgængelig, med knapperne fordelt på højt- og mellemliggende slag fra henholdsvis venstre og højre hånd. Dertil bruges skulderknapperne til at lave uppercuts og undvigemanøvrer.

Mangelfuldt kampsystem

Rocky er arkadepræget boksning og på sin vis minder kampstilen en del om Tekken. Nøglen til sejr er i høj grad at bryde ind på det rigtige tidspunkt og så fyre så mange hurtige kombinationer afsted som muligt. På grund af et fjollet pointsystem, er knockouts ofte den letteste vej til sejr og da bokserne hurtigt regenerer energi, er det ofte fordelagtigt, at være uhæmmet offensiv. Kommer man i problemer, kan man passende begynde at gå baglæns rundt i ringen. Af uforståelige årsager gøres dette lige så hurtigt, som ens modstander går forlæns. Derfor kan man i praksis altid regenere al den energi man ønsker, ved at gå bagud. Sådanne åbenlyse mangler er der for mange af i spillet.
Flot - for genren

Boksespil er sjældent visuelt imponerende, men Rocky hører bestemt til i den bedre ende. Figurerne er letgenkendelige fra filmen og skadesystemet er meget detaljeret. I mellem de enkelte runder, kan det ligefrem være et ubehageligt syn, at studere modstandernes ansigter. Bevægelserne er generelt gode, omend ikke fri for kraftige overlapninger af figurerne. Omgivelserne er også detaljerede med et stort publikum lavet i fuld 3d. Når man nu har præsteret dette, burde man have udnyttet det til, at gøre tilskuerne mere forskellige og reagere bedre på kampen. Spillet kører upåklageligt 60 fps og understøtter også widescreen. Rocky-fans vil glæde sig over lydsiden, mens andre nok hurtigt skruer ned. For at tage et eksempel, så når man at høre den klassiske "Gonna Fly Now" omkring halvtreds gange, inden man har gennemført Movie Mode. Stemmerne er for det meste taget fra filmene og lydkvaliteten af disse er meget svingende. Andre steder er der brugt nye skuespillere og det skurrer lidt i ørerne i sammenhængen. Lidt af det samme gælder de nye videosekvenser, der er gengivelser af episoder fra filmene.

At hamre på én knap

Rocky er på overfladen et velpoleret spil, der indeholder hvad man måtte forlange og forvente af det. Selve grundidéen var nok bare ikke til mere, end at glæde fans af serien. Gameplayet kunne have fungeret, men har ikke den dybde, der skal til. Der er enorme huller i kampsystemet, der i praksis ødelægger størstedelen af oplevelsen. Spillet må være meget sløset testet, for der er absolut ingen balance; man kan vinde turneringerne på sværeste sværhedsgrad, ved stort set kun at hamre på én enkelt knap. Det giver grimme associationer til det katastrofale Rise Of The Robots og er uacceptabelt med dagens standard. Man kan godt "spille udenom" problemerne og more sig et par timer med Movie Mode og flere med en kammerat, men det er næppe andre end fans af den fiktive bokser, der vil lægge den indsats. På trods af gode intentioner ryger Rocky ind på hylden sammen med alle de andre forfejlede filmlicenser.

Rocky (EU)
Anmelders vurdering
Gameplayet kunne have fungeret, men har ikke den dybde, der skal til. Der er enorme huller i kampsystemet, der i praksis ødelægger størstedelen af oplevelsen.
2/6

Rocky   © Rage Software 2002   (XBX)    1/5 Rocky   © Rage Software 2002   (XBX)    2/5 Rocky   © Rage Software 2002   (XBX)    3/5