X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Knockout Kings 2002


Sidste sæsons Knockout Kings overraskede positivt med et velfungerende gameplay og gode detaljer. EA Sports er nu klar med den årlige opdatering, der byder på flere radikale ændringer. Spørgsmålet er så, om det resulterer i et bedre spil. Vi har spillet Knockout Kings 2002 til Xbox.

Knockout Kings 2002 er et boksespil i typisk EA-tradition. Det vil sige, at præsentationen er god, der er mulighed for at spille med alle de kendte navne og stilen er en blanding af arcade og simulation. Samlet set et fornuftigt produkt, som man ikke kan tage helt fejl af.

Grundlæggende ændringer

Spillere af 2001-udgaven vil hurtigt opdage en række forskelle i gameplayet. For det første er det nye spil blevet langt hurtigere. I den positive ende betyder det, at styringen er meget mere responsiv, men omvendt at det er langt sværere at spille defensivt. Det er svært at nå at parere, hvilket udviklerne har forsøgt at løse ved, kun at implementere én forsvarsposition. Man kan så ikke længere nøjes med at holde knappen inde, men skal trykke for hvert slag. Der er også sket store ændringer i selve styringen, hvor et stort ryk i det analoge stick får bokseren til at gå rundt i ringen, mens et lille ryk får ham til at undvige. Idéen er god nok, men i praksis er det langt fra let at mestre.

Button bashing

Ovennævnte ændringer har gjort Knockout Kings 2002 til et langt mere actionpræget spil end forgængeren. Der er ikke længere plads til strategi, for bokserne flyver bare i flæsket på hinanden og tæsker løs. Til en vis grænse handler det kun om at fyre fleste mulige slag af - vi vandt flere kampe ved konstant at bruge bokserens overlegne special move. Det ville være nemmere at acceptere, hvis kampene var kortere. Selv ikke når modstanderen har været til tælling to gange i hver af de foregående fem runder, skrider kamplederen ind og modstanderne overgiver sig aldrig. De håber måske på de blinde dommere, der konsekvent uddeler scoren 10-8 for hver runde, uanset om den ene bokser blot har ageret levende boksebold.

Imponerende boksere

Hvor gameplayet svigter, overtager grafikken. Især bokserne selv imponerer med realistiske modeller, animation og teksturer. Alle de berømte
navne er let genkendelige og personerne tager skade undervejs. Samtidig er der flotte lyseffekter på kroppene, kombineret med små detaljer som flyvende sved og blod. I et par voldsforherligende replays ser man dog tydelige clipping problemer forårsaget af dårlig kollisionsdetektion. Tilskuerne er af den sædvanlige papfigur-slags og falder som det eneste helt udenfor. Visuelt er der ikke sket meget i forhold til PS2-versionen og det er skuffende, at den overlegne teknik ikke er udnyttet til f.eks. anti-aliasing. Lydsiden er noget kedeligere og især kommentatorerne bliver meget hurtigt irriterende; ofte gentager de sig selv flere gange i minuttet.

Kort karriere

Som lignende spil byder Knockout Kings 2002 også på en karrieremode. Man kan vælge sin favoritbokser eller - langt mere interessant - opbygge sin egen person fra bunden af. Man vælger udseende, stats og et special move, men det er langt fra så sofistikeret som i det typiske wrestlingspil. Efterhånden som man vinder kampe, optjenes der point, der igen kan bruges til at forbedre sin bokser. Desværre er der i modsætning til 2001-udgaven ingen træningssessioner mellem kampene. I det hele taget er karrieremoden skuffende kort, når man tager i betragtning, at det er den eneste interessante mulighed for singleplayerspil.

Forbedringer eller ej

Knockout Kings 2001 overraskede med sin spilbarhed og det øger skuffelsen over den nye 2002-udgave. EA Sports har skåret flere af de gode detaljer væk og fokuseret på at forbedre grafikken og andre grundlæggende ligegyldige detaljer, istedet for at løse nogle af forgængerens problemer. Det nye spil er underholdende i multiplayer, men til gengæld sørgeligt i singleplayer. Den eneste nyskabende tilføjelse, er muligheden for at skjule boksernes energibarer. Man kan så mærke sin egen tilstand via controllerens rumble-effekt, men kender aldrig modstanderens, hvilket gør kampene mere realistiske og intense. Om spillet så lever op til sin egen påstand om, at være det bedste boksespil nogensinde, må i høj grad være op til den enkeltes temperament. Under alle omstændigheder understreger det, at boksespillenes kvalitet langt fra er på niveau med deciderede fightere som Virtua Fighter- og Tekken-spillene.

Knockout Kings 2002 (EU)
Anmelders vurdering
3/6

Knockout Kings 2002   © EA 2002   (PS2)    1/3 Knockout Kings 2002   © EA 2002   (PS2)    2/3 Knockout Kings 2002   © EA 2002   (PS2)    3/3