Jævn grafik
Det er en mærkelig fornemmelse, at kigge på en direkte Gamecube-konvertering af et PlayStation 2-spil fra sidste generation. Forbedringer er der ingen af og til tider synes det grimmere. Teksturerne er af meget svingende kvalitet, med alt for mange i den dårlige ende. Adskillige reklameskilte gør opmærksom på sig selv med en meget dårlig opløsning. Som i de andre versioner kører spillet kun 25fps og samtidig er der regelmæssig og kraftig slowdown i sving. Effekterne virker mere simple og udvaskede end i de andre versioner og især sammenlignet med det bløde look i F1 2002 til PS2, ser spillet trist ud. Også på lydsiden halter spillet i forhold til de andre versioner. Lydkvaliteten synes en anelse tammere og der er endvidere skåret i kommentarerne. Kort sagt er der tale om endnu en skuffende Gamecube-konvertering.
Hvorfor?
Én ting er, at EA Sports kalder F1 2001 for F1 2002 i Xbox-udgaven, for at sælge lidt ekstra omkring launchen af konsollen. Måske nok et ufint træk, der også førte til massiv kritik, men på en måde forståeligt. At man så gentager bedriften et lille halvt år efter til GameCube, et pænt stykke tid efter den rigtige 2002-opdatering er udgivet til PlayStation 2, det er noget andet. Nu ligner det ikke længere en simpel fortænkelse, og man kan undre sig over, hvorfor EA laver dette trick. Man kan så stille spørgsmålstegn ved, hvor meget bedre den rigtige 2002-version er, men den byder i det mindste på flere udfordringer.
Ingen alternativer
Man må til sidst konstatere, at F1 - uanset hvad årgang det måtte være - er et fornuftigt spil, der har de funktioner man forlanger og en ganske acceptabel kvalitet. Var det ikke for de andre versioner, ville man opfatte produktet anderledes. Der er ingen andre F1-spil til GameCube, så skal man eje sådan et, er der ikke nogen alternativer. I så fald bør man dog investere i titlen med den tanke i baghovedet, at man både køber det gamle spil forklædt som nyt og den dårligste version.