Mange af elementerne i Eternal Darkness ser rigtig gode ud på papiret, men i praksis er sagen en anden. Udviklerne skulle i højere grad have tænkt over hvad de burde gøre, end hvad de kunne gøre. Et eksempel herpå er det umiddelbart komplekse magi-system, der er opbygget som et sprog, hvor man selv kan skabe formularer ved at kombinere runer. Den gode idé falder tungt til jorden, når der kun er tolv mulige resultater, som alle præsenteres åbenlyst. Et andet eksempel er fornuft-systemet, hvor man langsomt bliver sindssyg og oplever mærkelige effekter, efterhånden som man møder uhyrer. Først er det pudsigt at spillet simulerer at strømmen ryger eller påstår at spillet er slut, men hurtigt bliver det blot til et forstyrrende element.
Usammenhængende historie
Den største svaghed i Eternal Darkness er spillets struktur. De tolv forskellige afsnit tager mellem en halv og hel time at gennemføre, hvilket er alt for kort tid til, at man på nogen måde kan investere i hovedpersonerne og dermed leve sig ind i spillet. Desuden er de enkelte afsnit særdeles ensartede, med omfattende genbrug af lokationer, fjender og handling. Flere kapitler virker direkte påklistrede, da de ikke bidrager med noget til den samlede historie. Spillet har interessante idéer, åbenlyst lånt fra H.P. Lovecrafts univers, men det hele er alt for kort og overfladisk til at gøre et større indtryk.
Lej og vær glad
Der loves meget af Eternal Darkness og de første timer spiller man gladeligt med. På grund af den lave sværhedsgrad glider spillet let og man keder sig ikke. I takt med at spillet gentager sig selv og forfalder til frem-og-tilbage-opgaver falder interessen. Det hele ender med en elendig kamp i et sandt antiklimaks, der aldrig runder historien ordentligt af. Det hele kan uden større besvær klares på under ti timer og selvom der er tre alternative ruter, så resulterer de kun i lidt anderledes mellemsekvenser og fjender. Spillet er reelt overstået på et par dage og er derfor et oplagt lejemål, hvis man har muligheden.
Konklusion
Eternal Darkness er et godt spil, men det burde have været endnu bedre. Der er mange gode elementer, som desværre ikke kombineres til et helstøbt produkt. Fans af genren får en god oplevelse, men man savner, at der for alvor dykkes ned under overfladen. Eternal Darkness er modent i sit tema og til dels gameplay, men på mange andre områder er det stadig på børnestadiet.