X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Capcom Vs. SNK 2: EO


Noget af det ypperste inden for klassiske hardcore 2d-fightere har overraskende fundet vej til Gamecube. Måske skulle Capcom have tænkt sig om en ekstra gang, inden de tog den beslutning.

Capcom Vs. SNK 2 er tidligere udkommet til PlayStation 2 og Dreamcast, der begge var direkte konverteringer af arcadeudgaven. Gamecube-udgaven er grundlæggende det samme spil med nogle uheldige ændringer, så har man allerede én af de andre versioner, er der ingenting at komme efter.

Gammeldags gameplay

Som tilfældet var i Marvel Vs. Capcom-serien, er der tale om en klassisk 2d-fighter, hvor to universer møder hinanden. Gameplayet er stort set som genren har været, siden Street Fighter II: The World Warrior udkom for godt 10 år siden. Spillets primære mode er arcade, hvor man på normal vis skal tæske en række modstandere. Der er også rig mulighed for at træne, samt de normale fightermodes som survival og versus. Endelig er der blevet plads til en spøjs lille funktion, hvormed man kan ændre figurernes farver.

Fuld af fightere

Der er i alt 44 karakterer fordelt over mere eller mindre kendte ansigter fra henholdsvis Capcom og hedengangne SNK's kampspil. Førstnævnte er selvfølgelig meget præget af Street Fighter, mens sidstnævnte hovedsageligt kommer fra King Of Fighters. Der er dog også blevet plads til gæsteoptrædener fra titler som Dark Stalkers, Samurai Shodown, Garou: Mark Of The Wolves samt Last Blade. Foruden de mange figurer, kan man også vælge én af seks "grooves". Disse definerer hvilken stil man kæmper med og hvordan ens superangreb virker. Igen er halvdelen inspireret af henholdsvis Capcom- og SNK-spil.

2d eller 3d

At gammeldags 2d-grafik sagtens kan gøre sig endnu, har blandt andet Sammys Guilty Gear X bevist. Capcom Vs. SNK 2 er dog langt fra på samme niveau, eftersom udviklerne endnu ikke har taget sig sammen, til at opdatere de mange sprites med højopløsning og mere end seksten farver. Ligheden med ældre Street Fighter-spil er slående - det er stort set genbrug over hele af linien. Generelt er standarden dog rimelig - især for SNK-figurerne - mens der kun er enkelte kiksere som f.eks. Morrigan. De moderne 3d-baggrunde er flotte og holder stilen, men får alligevel de gammeldags sprites til at stå endnu mere tydeligt frem - i negativ forstand. Musikken er af den meget jævne slags og en decideret tåbelig kommentator gør sit til at irritere.

Mangel på kontrol...
Den vigtigste forskel mellem de respektive udgaver af Capcom Vs. SNK 2 er ikke i selve spillet eller konsollen; den ligger i kontrolleren. Som det kunne forventes, er Gamecuben på dette område konkurrenterne langt underlegen. For at starte med digital pad'et, så nærmer det sig det ubrugelige. De minimale fysiske dimensioner gør, at man slet ikke har den nødvendige præcision til denne type spil. Er man i forvejen ikke opvokset med at lave kvart- og halvcirkler, så kommer man aldrig til at lære dem her. Lidt nemmere går det med det større analog stick, men der savner man den digitale styrings hurtighed og det er f.eks. umuligt at dobbelt tappe.

Og mangel på knapper

Meget bedre ser det ikke ud med knapperne. Capcom Vs. SNK 2 er beregnet til Street Fighter-style knapper: to lige rækker af tre knapper. Gamecube-kontrolleren har ganske vist syv af slagsen, men deres forholdsmæssige placering og form passer slet ikke til spillet. Derfor har Capcom inkluderet en speciel, simplificeret styring til denne udgave og deraf titlen (EO = Easy Operation). Her bruger man kun de to analoge skulderknapper og afhængig af hvor hårdt man trykker, virker det så som et let, mellem eller hårdt slag/spark. Igen må man sige, at det slet ikke fungerer i praksis, fordi der ikke er den nødvendige præcision. Vælger man alligevel denne styring, behøves man i øvrigt ikke lave de avancerede superangrebs-kombinationer. Disse er nemlig sat ned på C-sticket, som man bare rykker til f.eks. højre for at lave Ryus "Ha Dou Ken" Fireball. Det må nærmest betragtes som en fornærmelse mod seriøse gamere, der har brugt tid på at lære disse.

Dårligste version

Er det Nintendos fejl, at de har lavet en god kontroller, der bare ikke lige egner sig til 2d-fightere? Er det Capcoms fejl, at de har lavet et godt spil, der bare ikke egner sig til Gamecube-kontrolleren? Fakta er at kombinationen af de to ikke virker. Selvom spillets alder er blevet tydeligere, er Capcom Vs. SNK 2 stadig et godt spil, men der skal altså købes ekstra udstyr i form af arcadestick eller alternativ kontroller, før det bliver rigtigt spilbart. Al respekt til Capcom for at udgive et så hardcore spil til Gamecube, men mon ikke de hardcore-gamere der er interesserede i det, allerede har spillet til Dreamcast eller PlayStation 2? Begge versioner er langt mere tilgængelige og væsentligt billigere. Casual gamere bør slet ikke overveje spillet, med mindre det er nostalgiske grunde der trækker.

Capcom Vs. SNK 2: EO (EU)
Anmelders vurdering
3/6

Capcom Vs. SNK 2: EO   © Capcom 2002   (GCN)    1/6 Capcom Vs. SNK 2: EO   © Capcom 2002   (GCN)    2/6 Capcom Vs. SNK 2: EO   © Capcom 2002   (GCN)    3/6