X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Call Of Duty: World At War


Spiludviklerne Infinity Ward og Treyarch skiftes hvert år til at sende et nyt Call of Duty spil på gaden. Treyarch har stafetten i år, og der hviler et voldsomt pres på deres skuldre efter Infinity Wards store succes med Call of Duty 4: Modern Warfare sidste år.

En rodet affære
Dette års Call of Duty spil er taget tilbage til 2. Verdenskrig, hvor du endelig får lov til at afslutte krigen på to fronter. Den ene er som amerikansk menig på den japanske slagmark, og den anden er som russer i hjertet af Berlin. Der er dog en enkelt undtagelse, for den russiske kampagne starter med en sniper mission tre år tidligere i det sønderbombede Stalingrad.

Du spiller de to kampagner skiftevis. Meget naturligt er der ingen sammenhæng imellem amerikanernes kamp mod japanerne og russernes indtog i Berlin. Hvorfor historierne skal spilles blandet sammen, er derfor en gåde for mig, da det reelt betyder, at du også skifter imellem slutningen af 1944 og foråret 1945.

Du finder hurtigt ud af, at Call of Duty: World at War ikke skal spilles på grund af historien. På begge sider føles det som om, der ikke er større sammenhæng imellem de enkelte baner. Det virker mere som enkelte udpluk af en lang krig.


Løb for liv og checkpoint
Call of Duty’s singleplayer missioner har altid været bygget op på samme lineære måde, og dette års udgave er ingen undtagelse. Du skal kæmpe dig fra punkt til punkt i et sandt inferno af blod, fjender og granatsplinter.
Med dig har du en masse soldater kammerater, og en råbende Sergent i øret. Treyarch har haft den store pengepung fremme, da det er Kiefer Sutherland, som lægger stemme til sergent Roebok på den amerikanske side og Gary Oldman tager sig af sergent Reznoks råb på russernes side.

Amerikanere kan ikke brænde
singleplayer-delen er klart spillets svageste punkt af flere årsager. Ligesom i forgængeren forsøger spillet at piske dig hurtigt frem, og det går ud over kvaliteten. For på fjendesiden bliver fjenderne ved med at spawne, indtil du rykker fremad. Rykker du derimod for hurtigt frem, oplever du fjender, der spawner lige foran dig. Det er en af grundende til, at du aldrig oplever spillet lige så intenst som forgængeren.
En anden ting er den usandsynlige dårlige kunstige intelligens, som dine fjender er i besiddelse af. De stiller sig ofte foran dækning, og skyder nogle gange kun efter dig og ikke efter dine soldaterkammerater, der står ved siden af dem.
Det er også problematisk at du ikke kan slå dine kolleger ihjel. På flere missioner brugte jeg den nye flammekaster ind i en større folkemængde af fjender og venner. Resultatet var, at kun fjenderne åbenbart havde brændbare uniformer. Historien og den hektiske stemning blev simpelthen tabt, efterhånden som jeg fokuserede mere på fejlene.
Smukt som en brændende jungle
Spilmotoren i Call of Duty: World at War er baseret på en modificeret udgave af COD4. Det betyder, at grafikken og effekterne er helt i top. Der bliver sat nye standarder i detaljegrad, grafiske effekter og personernes udseende.
Specielt jungle- og bymissionerne er virkelig flotte. Jeg havde flere gange lyst til at tage en afstikker ind i junglen, men det er der som nævnt ikke den store mulighed for. Jeg blev aldrig træt af at lege med min flammekaster og se, hvordan græsset blev til et flammehav toppet med brændende japanere – det var bare smukt at se på.
Lydsiden går også fint an uden at imponere. De to Hollywood stjernes stemmer er dog i særklasse.

Nu med venner
Den nye styrke i Call of Duty serien er muligheden for at spille co-op igennem de fleste af singleplayer missionerne. Fire kan være med via splitscreen eller online. En god feature er, at du i co-op får tildelt point, så der hele tiden vil være en løbende konkurrence.

Endvidere skal du ’redde’ dine venner indenfor en vis tidsgrænse, hvis en af dem er faldet i kamp. Ellers slutter spillet for alle parter. I co-op bliver der endvidere lukket op for en zombiebane, hvor I skal samarbejde om at skyde horder af nazizombier ned. Dette er noget som specielt PS3 ejere kan glæde sig over, da det ultimative zombiespil Left 4 Dead som bekendt kun er ude til Pc og Xbox 360 indtil videre.

Få et hundetegn
Ellers er multiplayersiden mere eller mindre en kopi af COD4. Du optjener som sidst forskellige opgraderinger, hvis du kan holde dig i live. Hvis du for eksempel slår syv fjender ihjel uden at dø, får du mulighed for at sætte nogle hunde efter dine fjender. Se det er underholdning på et højt plan.
Call of Duty: World at War havde en hård opgave med at efterfølge Call of Duty 4, Jeg syntes ikke opgaven lykkedes til fulde, når vi kigger på singleplayer-delen. Til gengæld er det værd at bemærke, at Call of Duty har det stærkeste shooter community på konsollerne, så det er i sig selv en stor styrke for spillet.
Så hvis du gerne vil spille co-op, eller trænger til nogle nye multiplayer baner, bør du ikke gå udenom Call of Duty: World at War.
Personligt er jeg mere til at beholde COD4’s multiplayerdel. I stedet vil jeg købe en af de super single-player shooter oplevelser som Bioshock, Dead Space eller Far Cry 2, der alle er udkommet til PS3 her til jul.

Call Of Duty: World At War (EU)
Anmelders vurdering
8/10

Call Of Duty: World At War   © Activision Blizzard 2008   (X360)    1/3 Call Of Duty: World At War   © Activision Blizzard 2008   (X360)    2/3 Call Of Duty: World At War   © Activision Blizzard 2008   (X360)    3/3