Nat banerne lider nemlig af rigtig dårlig kamera styring. Det er kun få gange at kameraet er låst bag Sonic og ofte vil det svinge op i en vinkel der skal forestille at give én et overblik, men bare er med til at gøre det endnu mere forvirrende og ødelæggende når det sker midt i et spring. Når Sonic står over for 15-20 fjender zoomer kameraet også ud, men der kan det være svært at se hvad der foregår i kampens hede og nå at blokere på de rigtige tidspunkter, så man ender som regel bare med at hamre løs på angrebs knapperne i håb om at fjenderne lægger sig ned først.
Når man besejrer fjender i spillet smider de nogle krystaller som Sonic kan bruge til at øge sine færdigheder med og på nat banerne er der mulighed for at tjene ekstra ved at besejre fjenderne med et specielt angreb der aktivere en lille Quick Time Event hvor man har et sekund eller to til at trykke på knapperne i den rækkefølge de bliver vist på skærmen, men det er dog sjældent at det kan betale sig for hvis man ikke trykker på den rigtige knap i tide, får fjenden et par angreb ind på Sonic så han mister en del af sin energi samtidig med at de lader deres energi op på fuld igen.
Med det forvirrende kamera og de frustrerende nærkampe hjælper det heller ikke at der kan være relativt langt imellem checkpoints. Der er ikke noget værre end at misse det sidste spring før slutningen af banen fordi man fuldstændig har mistet sin dybde fornemmelse og prøver at ramme en platform der svæver frem og tilbage.
Generelt er Sonic Unleashed lidt af en Rutsjebane tur. De traditionelle baner hvor Sonic skal løbe stærkt er som regel underholdende og er et rigtigt skridt i retningen af den next-gen oplevelse som mange gamle Sonic fans har håbet på. De baner hvor Sonic er varulv føles derimod som en dårlig gimmick og et lidt kluntet forsøg fra Team Sonics side på at give Sonic en frisk indfaldsvinkel.
I det hele taget ville jeg ønske at Team Sonic ville lave et spil der kun handlede om at løbe stærkt, i stedet for at prøve at lave så mange mærkelige gimmicks der ender med at gøre mere skade end gavn.
I det næste Sonic spil ”Sonic and the Black Knight” der kommer til Wii har de givet Sonic et sværd... Jeg er allerede skeptisk.