åbne med mindre du er enten god eller ond. Til gengæld kan du sagtens skifte mening undervejs, hvis du pludselig er træt af at være det ene eller andet. Men det betyder også at efterhånden som du svinger længere mod den anden side, mister du de evner der var baseret på din overbevisning (og den politistation som du bare lod springe i luften, da du var ond, dukker ikke på magisk vis op nu da du har besluttet dig til at være god). Spillet har heller ikke to slutninger baseret på hvad du er, men vejene til slutningen er forskellige og du går derfor glip af noget af spillet hvis ikke du spiller det igennem to gange.
En enkelt gennemspilning kan gøres på lidt over 10 timer, hvis du virkelig strammer dig an, men jeg vil sige, at hvis du vil nyde det og have det hele med, er vi tættere på 20 timer. Og det er så kun den ene side.
Et spil som inFamous vil i sagens natur blive sammenlignet med andre action-sandkassespil og det er jo dér den endelig dom skal stå. Og i horisonten tårner Grand Theft Auto 4 sig selvfølgelig op, og i den sammenligning kommer inFamous helt sikkert til kort. Men det er selvfølgelig ikke helt retfærdigt. I modsætning til GTA IV har inFamous ikke den skælmske og satiriske kommentar til det moderne amerikanske liv og generelt er inFamous bare mere dystert og alvorligt. Og så er det en superhelte-fortælling og det gør det måske mindre sammenligneligt med GTA IV. Men det de to spil har til fælles er mission-strukturen og her spiller de lige op, selvom historien er sjovere i GTA IV. Til gengæld er inFamous nemmere. Du spiller ikke missioner om helt så meget og du starter ikke helt forfra når tingene mislykkes. Det er faktisk forfriskende at Sucker Punch ikke har forsøgt at gøre spillet længere ved at straffe spilleren til at spille om.
Målt mod spilserier der generelt betragtes som svagere end GTA IV, f.eks. Godfather eller Saint Row eller mere sammenlignelige spil som Crackdown eller det seneste Spider-Man står inFamous rigtig godt. De nævnte er alle spilværdige og det er inFamous også. Kampsystemet er godt, styringen er god. Historien er tålelig, dog uden på nogen måde at være Shakespeare. Byen er levende, dog på en lidt grå og trist undtagelsestilstandsagtig måde, men det er svært at klandre Sucker Punch for, når nu det er planen (og byen skifter bestemt karakter alt efter hvilken side du hælder til). Modstanderne er forskellige kutteklædte narkokriminelle terrorist-typer og selvom det kan virke lidt ensformigt og sært, så virker det faktisk meget godt i spillets miljø. Man kunne måske ønske sig lidt flere superskurke, men det er måske bare mig.
Visse steder er der grafik fejl, men det er småtings-afdelingen og ellers er grafik, animationer, og scenografi absolut på den pæne side. Musikken er måske lidt anonym… man lægger faktisk ikke rigtig mærke til den, men det er måske det der er kunsten ved det.
Spillets helt store stjerner er Coles akrobatiske evner og hans superkræfter og de er til topkarakter. Efter ganske kort tid vil du bare bimle rundt i Empire City og tæske skurkene med alle de ting du kan. Absolut en fornøjelse, og værd at eje en Playstation 3 for.