Objektivt set er der ikke meget nyt i Guitar Hero: Metallica, med undtagelse af tilføjelsen af en ekstra stortrommepedal til trommesættet, så man rigtig kan tonse igennem Battery og One. Grundet Metallicas meget divergerende karriere – fra trash på Master of Puppets til blues-rock på Load – er sværhedsgraden ret svingende. I visse tilfælde bliver man lidt overrasket, eksempelvis er Fuel en overraskende hidsig sag på trommer, mens King Nothing vil kunne gennemføres på Expert af de fleste.
Man skal være glad for Metallica for at finde glæde i dette spil, men så er det jo også heldigt, at Metallicas musik passer perfekt til et rytmespil. Der er energi, kraft og hidsige guitarsoloer i alle 28 Metallica-numre, og det er egentlig kun på visse af de 21 numre fra andre bands at tempoet bliver sat lidt ned. Dette gør så at man får en smuk version af Bob Segers fantastiske Turn the Page, samt den herlige Tuesday’s Gone fra Lynyrd Skynyrd – to sange jeg personligt ikke kan få nok af.
Metallicas bagkatalog er fremragende repræsenteret, og for en fanatisk Load- og Reload fan som undertegnede, er det lækkert både at få King Nothing og The Memory Remains. Selv ikke live-albummet S&M bliver glemt – No Leaf Clover, nok den sidste sang fra Metallicas mere rockede periode, er også med.
Jeg er vild med det samlede udbud af sange, som virkelig rækker ud over hvad man normalt forbinder med Metallica.
Grundlæggende er jeg dog stadig ikke vild med at spille alle sangene på plastic-instrumenter, men som guitarist har jeg nok også et lidt specielt forhold til de sange der lærte mig mit musiske håndværk. For alle andre der bare vil hygge sig og høre lidt god rock, er Guitar Hero: Metallica det klart mest konsistente og bedste udspil af alle rytmespil på markedet i dag.