Udforskningen af huler, og kampen mod monstre er den store nye tilføjelse til Harvest Moon universet, og det fungerer primært som en mini udgave af Diablo hvor man skal kæmpe sig igennem flere niveauer i hulen, for til sidst at slå en boss ihjel så hulen bliver renset. Ideen med at udforske hulerne og bryde gameplayet op er en rigtig god ide, men desværre så bliver spillets største svaghed i form af spillet styring som simpelthen ikke fungerer når det kommer til tung action. Kampene er tunge og langsomme, og styringen føles generelt ikke bygget op omkring hulerne men langt mere gearet imod dyrkelsen af ens afgrøder og det skader oplevelsen af at slå monstre ihjel.
Grafisk er Rune Factory en behagelig oplevelse at se på. Grafikken består af en blanding af flotte baggrunde og fine personer som vandrer rundt i miljøet. Både dyr og mennesker er flot modelleret, og har ganske fine animationer som er med til at skabe en flot og visuel oplevelse. Dog er kortet der er på den øverste af de to skærme på DS’eren ikke specielt godt lavet, og det er mere en pæn ting at se på, frem for et brugbart og nyttigt igennem ens bondegårdseventyr.
Musikken er afslappet og beroligende, dog uden den større variation i løbet af spillet. Musikken er der som en afslappende baggrund, og er noget man ikke bliver træt af, når der skal bruges mange timer på at plante afgrøder.
Rune Factory er en meget kompetent udgave af Harvest Moon serien som tager nogle nye og forfriskende tiltag og implementerer dem delvist vellykket i spillets overordnede struktur. Dog er der mindst lige så mange ting der ikke fungerer i spillet, og det skaber en masse frustrerende oplevelser som overskygger de ellers gode ideer og toner spillet lægger for dagen. Hvis man dog er fan af Harvest Moon serien og vil opleve en ny fortolkning af serien, så er Rune Factory et spændende bekendtskab.