Men specielt for pc-spilleren har mødet sin pris. ’Shadowrun’ kræver nemlig, at du har Windows Vista med de høje systemkrav, det indebærer, samt at du ud over spillets pris betaler 500 kroner for et årsabonnement på tjenesten Windows Live for at kunne spille online – en betragtelig udgift set i lyset af, at det i øjeblikket kun er ’Shadowrun’, der for alvor understøtter tjenesten på pc.
Gylden balance udebliver
Langt hen ad vejen klarer ’Shadowrun’ sig fint som rent actionspil. I starten af hver spillerunde vælger du race og indkøber teknologiske og magiske evner som røngtensyn, teleportering, superfart, usynlighed eller helbredende kræfter – begrænsningen er, at du kun kan have tre evner ad gangen, og hver evne gør indhug i dine sparsomme energireserver.
Fordelen er, at det åbner for en rig variation af kombinationer og samarbejdsmuligheder mellem de stridende fraktioner i spillet, og kampene er ofte hurtige, hårde og meget stressende. Desværre giver de også hurtigt en fad fornemmelse.
Man kan spille mod computerstyrede modstandere, men det er online mod andre virkelige spillere, de reelle udfordringer findes. Men ni forskellige og ikke lige veldesignede baner at dyste på og kun tre variationer over den grundlæggende ’Capture the Flag’-spilleform føles blodfattigt.
Samtidig er alle former for ranglister eller scorelister fjernet fra spillet af frygt for, at enkelte spillere ellers ville snyde sig til bedre placeringer. Således er der ikke rigtig noget at kæmpe for, og ingen måder at hævde sig på over for vennerne.
På den måde forspilder ’Shadowrun’ chancen for at trække på et rigt baggrundsmateriale og bringer ikke tilstrækkeligt nyt til actiongenren, som konkurrerende spil ikke gør både bedre, flottere, større og i pc-spillerens tilfælde billigere.