Krigerne rykker ud
At løfte arven 18 år efter Walter Hills kultfilm ’The Warriors’ fra1979 er et ambitiøst projekt, men udviklerne Rockstar, der også står bag ’Grand Theft Auto’-serien, udviser stor stilmæssig respekt for filmens rødder. Historien i spillet udfylder tilmed huller i filmens plot, inden banden The Warriors falsk anklages for mord og må flygte gennem New Yorks bandemiljø.
I stedet for at opbygge et friere spilunivers som i ’Grand Theft Auto- spillene, er ’The Warriors’ langt mere pædagogisk stramt skruet sammen, hvor de helt basale kampteknikker indøves, inden det bliver alvor.
Spillets største force er dets afvekslende kampsystem: De mange kombinationer af nærkamp, tackling, løbende angreb, lynangreb, tandem-angreb og modangreb bringer gode minder frem om beat ’em up- genrens storhedstid med klassikere som ’Double Dragon’, ’Final Fight’ og ’Streets of Rage’. ’The Warriors’ er ikke kun en hyldest hertil, men også en renæssance for genren.
Usnedig ninja
Nytænkning plager til gengæld ikke ninja-spillet ’Shinobido’, der nok byder på et forfriskende akrobatisk spillerum, når man kan snige, spurte, springe, rulle, smugkigge, kaste gribekrog og kravle sidelæns i armgang. Men når grafikken ligner noget, katten har leget med, før den slæbte det med hjem, mister det ninja-epos sin kant.
’Shinobido’ er klar sorteper i denne actiontrio: banedesignet er kedeligt, grafikken tudende ringe og sigtbarheden så elendig, at ens øjne overanstrenger sig, når man sniger sig frem i farveløse landskaber.
En vis værdi ved at spille flere gange findes dog i muligheden for at få erfaringspoint, hvilke gradvist åbner for flere spilbare figurer og nye missioner, ligesom man kan kreere sine egne baner til spillets flerspillerdel.
Skal det være latterfyldt action til PSP er ’Chili Con Carnage’ sagen, mens ’The Warriors’ holder sig til rødderne og smækker slagsmålsgenren en tiltrængt knytnæve i synet.