Hvad ville et spil, bygget over kampen mellem civilisationerne, være uden helte? Ja, det ville være yderst kedeligt! Helte spiller også en stor rolle såvel i fortællingen af historien og i missionerne. Hver civilisation har hver en håndfuld helte som besidder særlige, ofte magiske, kræfter og er i stand til at føre en kæmpe hær i kamp. Disse heltes evner kan løbende opgraderes, og falder en helt i kamp, kan denne få en genopstandelse for et betydeligt ressourcebeløb. Disse helte er glimrende afmålt i formåen, og egentlig fremragende implementeret, om end idéen er set mange gange før.
Big Huge Games har fat i en række strålende elementer, der hver for sig fungerer som de skal. Desværre mangler Rise of Nations: Rise of Legends den afgørende og yderst vigtige innovation som det de første par timer giver til udtryk for at ligge inde med. Efter ganske få missioner af hver kampagne har man sådan set oplevet det hele. I en hæsblæsende jagt på en ond hovedskurk går det over stok og sten med missioner, hvor det for det meste gælder om at destruere fjendens bygningsværker, beskytte venligtsindede og indtage byer. I starten er dette sjovt og spændende, men ensformigheden melder sig desværre efter en håndfuld timers spil. Selv efter at man har prøvet det evindelige ressource-ræs online, står man tilbage med ønsket om at der kunne have været lidt mere mening med ens færden i de ellers skønne omgivelser.
For man har egentlig godt fat i spillets tekniske formåen. Rise of Legends ser rigtig flot ud og er en forbedret udgave på det grafikmæssige plan i forhold til forgængeren. Omgivelserne er farvemættede, og enhederne og bygningsværkerne er fyldt med detaljer. Desværre ser det ikke lige så flot ud på lydsiden. Her må der være sket en fejl. Selv når man kan høre hvad der foregår på slagmarken, er det ikke det kønneste at høre på. Musikken er lettere anonym, om end stemmeindtalingen – især i mellemsekvenserne – fortjener en mindre applaus.
Sammenlignet med sin forgænger er Rise of Nations: Rise of Legends en letvægter, men stillet overfor konkurrenterne fortjener fortsættelsen bestemt opmærksomhed for sin unikke fremtoning og indbydende blanding af turbaseret brætspil og strategi af den gamle skole. Det er et godt spil som dog mangler lige det sidste for at blive en uimodståelig oplevelse.
Førstehåndsindtryk: 8.0
Fantastisk flot introsekvens lægger fundamentet for en hæsblæsende efterfølger, og en fin lille tutorial på sidelinjen hjælper nye spillere hurtigt i gang.
Grafik: 8.5
Noget af det flotteste grafik i et strategispil finder man her. Omgivelser, bygningsværker og hvert eneste væsen er fyldt med farve og storslåede detaljer.
Lyd: 6.0
På mange måder skuffende. Der er dog lyspunkter i form af en helt okay musik, og stemmeindtalingen, altså skuespillet, som er sikkert udført.
Gameplay: 7.5
Til tider ensformigt, men det helstøbte koncept fra det første spil er bibeholdt og endda forbedret på flere områder. Det fungerer for det meste godt.
Holdbarhed: 7.5
(max. 150 tegn)
Efter lidt over en uges intensivt spil har man gennemført kampagnerne, og så står valget mellem onlinespil eller eventuelt en højere sværhedsgrad.
Overall score: 7.5
Selv for den almindelige strategispiller er der god udfordring i Rise of Legends. Elskede du det første spil i serien, vil du synes om dette.