X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Super Mario 64


Efter 3 års intens udvikling er Nintendos flagskib endelig klar: Super Mario 64 er landet. Prepare to be amazed...

Marios runde og skægbegroede italiener-fjæs er uden tvivl et af de mest kendte ansigter inden for spil-industrien. I mere end 10 år har vi set ham løbe, hoppe og flyve frem og tilbage gennem et utal af platformsbaner og underjordiske grotter...Og frem og tilbage var det...frem og tilbage...frem og tilbage. MEN sådan kunne det ikke blive ved, og nu er Mario for alvor brudt ud, i et af de bedste 3D spil der nogen sinde er lavet. Tillad mig at præsentere Super Mario 64.

Den lille blikkenslager har nu, som sagt, fået fuld bevægelsesfrihed og kan bevæge sig i alle retninger, på 15 store og flotte baner, samt et ukendt antal af hemmelige baner. Grafikken er ganske enkelt smuk, og i hele spillet udført i ægte 3D. Den tegneserieagtige og nuttede stil vi kender fra tidligere Mario-spil, er perfekt gengivet i det nye 3D-miljø, og der er virkelig blevet kælet for detaljerne. Når Mario fx. hopper i vandet kommer der bobler, og det spøjter omkring ham, i ægte 3D. Eller hvis man lader Mario stå i et øjeblik sætter han sig ned og hviler, hvis han får lov til at sidde længere tid falder han i søvn, (og taler i søvne !) Grafikken står i hele spillet skarpt og flot, og man er aldrig i tvivl om hvor kanten på en platform går, eller hvor lang afstanden til et monster er.

På gameplay siden er der også kun roser at dele ud. Selve spillet går ud på at samle specielle "Power-Stars", på forskellige baner. Disse stjerner giver, (når man har samlet nok), adgang til nye dele af spillet. Hver af banerne indeholder 7 af disse stjerner, som hver skal klares på deres egen måde. På første bane får man fx. første stjerne ved at bestige et bjeg og kæmpe mod et kæmpe monster, 2. stjerne fås ved at løbe om kap med en forvokset skilpadde, 3. stjerne fås ved at samle 8 røde mønter osv. Der gives ved banenes start hints til hvordan man får den næste stjerne, men det er ikke altid lige til at regne ud. Dette giver en stor variation i spillet, og gør at man må lære banerne at kende og bryde hovedet for at få fat på nye stjerner.
Banerne varierer selvfølgelig i bedste Mario-stil fra himmelbaner i skyerne og underjordiske-grottebaner til ildsprudlende lavabaner og dybe vandbaner. Alle banerne er som sagt flotte og komplekse, og fyldt med detaljer som fx. stimer af fisk i vandet til sommerfulge der basker en om ørene, og der bliver gennem hele spillet ved med at dukke nye, og mere fantasifulde, monstre op.

Mario selv har fået tildelt nye "moves" nok til at gøre enhver mortal combat spiller misundelig. Ved hjælp af den følsomme styrepind kan Mario nu gå, løbe og snige sig afsted i forskellig hastighed. Han kan også svømme og tilmed flyve med en speciel vinge-kasket, eller ved at skyde sig selv ud fra kanoner placeret på strategiske punkter ("I can see my house from here!"). Der findes ud over vinge kasketten to andre kasketter, der giver Mario specielle kræfter: En metal kasket der gør ham usårlig, og en usynligheds-kasket der gør mario i stand til at gå i gennem vægge og fjender. Mario har 5-6 forskellige måde at hoppe på til sin rådighed, bl.a. kan han hoppe op og sparke sig afsted fra væg til væg, lave baglæns saltoer eller længde-spring. Der er ligeledes mange forskellige former for angreb at bruge. (man kan slå og sparke, hoppe på fjenden eller samle ham op og smide ham afsted osv.)

Når man spiller Super Mario 64 styrer man ikke kun Mario, man har også kontrol over det kamera som filmer ham, og må i mange situationer være hurtig på fingrerne få at få en god vinkel, når man fx. er oppe mod et stort monster. Kameraet kan drejes rundt om Mario, så man ser ham fra forskellige vinkler, eller zoomes ind og ud. Hvis man zommer helt ind på Mario, får man desuden mulighed for at "kigge rundt" med styrepinden, og se hvad Mario ser. Kameraet kan være lidt svært at styre i staren men bliver senere helt naturligt at have kontrol over.

Det vigtigste i spillet er dog ikke moves'ene, eller alle de flotte baner og monstre. Det vigtigste er at det virker 100% realistisk at spille. Det "feel" man får når man bevæger mario rundt er simpelthen uovertruffent! Der er ingen usikkerheder i styringen, og man føler at man har total kontrol. Det eneste minus, som jeg kan se ved Super Mario 64, er at man efter at have spillet det, tit sidder med en følelse af at være snydt når man spiller andre spil.

Super Mario 64 (EU)
Anmelders vurdering
10/10

Super Mario 64   © Nintendo 1996   (N64)    1/5 Super Mario 64   © Nintendo 1996   (N64)    2/5 Super Mario 64   © Nintendo 1996   (N64)    3/5