Der er masser af lyd i HOD, og den er god. Både lydeffekter og ambiente lyde (vand, fuglesang etc.) passer godt til handlingen. Samtidig er lydene meget veludførte, med god bund i bassen og sprøde diskanter. Det samme gælder for musikken, som er noget af det bedste der er hørt - ikke mindst fordi der ikke er tale om MIDI, men musik spillet af et rigtigt symfoniorkester. Dog er det visse steder, specielt i cutscenes, gået galt ved mixerpulten. Tit overdøver musikken talen, og man må sidde meget stille og lytte nøje efter, hvis man vil følge med i historien. Det kunne sagtens have været bedre.
Endelig er der kontrollen, hvorpå der intet er at udsætte. Den er smidig og intuitiv, omend det godt kan anbefales at justere på knap-fordelingen - standard-opsætningen gør det svært at løbe og hoppe samtidig. Hvis man skulle være løbet tør for ideer, er der små hints efter man er død tre gange; hints som både antager form af instruktion i kontrolmetoder og forslag til løsning af puzzles.
Hvad er HOD så for en størrelse? En glorificeret Dragon's Lair, Another World eller Prince of Persia? Ja, faktisk. Der er ikke meget nytænkning (om noget), men det fungerer godt. Jeg har det med HOD ligesom med det nyligt anmeldte Descent Freespace: Det er ikke originalt, men er et eksempel på genren når den er på sit ypperste. Hvis du kunne lide Another World, Flashback og Prince of Persia, er HOD helt sikkert noget for dig. Dog vil jeg anbefale at nøjes med en leje, med mindre du kender et sted der giver gode priser for brugte spil. HOD kan gennemføres på en weekend, og et så lineært spil har en meget lav genspilsværdi. Det må reflekteres i karakteren.