for de opsamlede skruer og møtrikker. De mange fjender, der skal nedkæmpes, opfører sig vidt forskelligt, hvilket betyder, at der kommer en lille smule strategi ind, når der skal vælges det rigtige våben mod hver fjende. For yderligere at opfordre spilleren til at skifte våben jævnligt, så stiger et våbens styrke jo mere det bliver brugt. Undlader man at bruge et våben vil det altså blive svagt og dermed vil et potentielt effektivt middel mod enkelte fjender forsvinde. Løber Ratchet tør for ammunition, er han dog ikke helt fortabt. Den enorme skruenøgle han bærer rundt på kan han nemlig både kaste og slå med. Flere baner indeholder nogle mindre puzzles, men de tager på ingen måde opmærksomheden fra den underholdende og tempofyldte action som spillet er præget af.
Clank = Olimar?
Udviklerne har ganske ubegrundet frygtet, at vi ville finde action banerne ensformige og har derfor kastet nogle anderledes baner ind for at give spillet noget afveksling. Vi bliver eksempelvis sendt ud i vilde dog-fights midt i et asteroidebælte og hæsblæsende F-Zero lignende racerløb. Alle disse baner er simple uden at blive kedelige og bidrager til spillets høje grad af afvekslende gameplay. Det er på ingen måde originalitet, der præger spillets gameplay, men et enkelt område må vi alligevel fremhæve. I nogle få baner tager man kontrol over Clank i stedet for Ratchet. Clank har evnen til at kontrollere andre robotter. Det resulterer i nogle Pikmin lignende baner, hvor Clank, som en anden Captain Olimar, skal gennemføre banen ved at udnytte forskellige robotters evner rigtigt. Det er sjovt og endnu engang må vi klappe i hænderne over, hvor afvekslende en oplevelse spillet giver.
Lækker grafik
Nu kan vi ikke holde os mere. Vi bliver nødt til at sammenligne med Jak II - og til forskel fra Naughty Dog så har Insomniac formået at få grafikken til at køre fuldstændigt flydende, uden de mindste fald i frameraten. Omgivelserne i spillet er godt varierede, lækkert designede og fulde af detaljer. Animationen af både monstre og vores to helte er ligeledes i top og det gælder faktisk hele spillets grafiske præsentation. Spillet er, ligesom Jak II, noget af det flotteste på PlayStation 2. Til sidst skal det nævnes at spillets lydside også er rigtigt god. Især musikken er vi glad for. Den indeholder masser af fornøjelige melodier i flere forskellige stilarter, alle perfekt tilpasset den lokation og spilsekvens de tilhører.
Konklusion
Kun det faktum at langt det meste i spillet er set før, afholder os fra at uddele den absolutte topkarakter. Vi er imponeret over spillets meget afvekslende gameplay, de mange forskellige våben og banerne hvor man styrer Clank. Grafik og musik er ligeledes i top og spillet har underholdt os mere end Jak II - hvilket ikke siger så lidt.