X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Street Fighter EX Plus Alpha


Så kom den længe ventede Street Fighter EX + Alpha endelig i en PAL version. Nu er der ingen undskyldning for ikke at spille dette kanonspil.

Jeps, jeg har med det samme afsløret at spillet er godt. Men det indtryk håber jeg da også at jeg gav i mit preview. Men lad os se på sagerne...

De fleste kender allerede Street Fighter. Dem der ikke gør, må ha' levet i en østers på bunden af Philipinergraven. Det er forfaderen for alle beat'em ups. Ok, der var spil før Street Fighter, hvor man sloges mod andre (f.eks. klassikeren Karate Champ fra Data East med to joysticks), men SF var spillet der gjorde genren populær. Ups, nu glemmer jeg at sætte et 2-tal bag titlen, for det var faktisk SF2 der startede feberen. Street Fighter (1) var ikke så populær som sine efterfølgere, men allerede den gang blev mange af de i dag kendte moves.

Med SF2 satte Capcom tydeligt nye standarder indenfor beat'em up genren. Spillet var, da det kom ud, noget nær det ultimative spil, og som Computer + Videogames udtrykte det i sin tid "You will probably never tire of this game". Det er der noget om. Hvis man sætter to folk foran en Street Fighter 2 maskine, vil de sagtens kunne få meget sjov ud af det. Hvorfor? Tja, det er vel fordi man aldrig bliver træt af den herligt underholdende omgang vold (hellere på skærmen end i virkeligheden).

Capcom fandt hurtigt ud af at der var penge i dette her, og spillet kunne rent faktisk godt forbedres hist og pist. Så der kom en SF2: Hyper Fighting/Turbo og Super Street Fighter 2 Turbo Champion Edtion eller hvad pokker den hed til sidst. Jeg kan huske at der nok var en 5-6 versioner ude på Super Nintendo.

Da Capcom så skulle finde på noget nyt, valgte de - i stedet for at lave en efterfølger - at lave en forgænger. Deraf navnet Alpha. Street Fighter Alpha (SF Zero i japan). I SFA blev karakterer der gik forud for Street Fighter introduceret, og man fik mere baggrundsviden omkring hele historien. Der blev også introduceret lidt nye features, moves osv. Men det var ikke godt nok, for ikke så lang tid senere blev SFA 2 smidt ud. Igen, nye karakterer, lidt småforbedringer her og der (se i øvrigt anmeldelse af SFA 2).

I al den tid havde Capcom valgt at holde sig til 2D beat'em ups. Nej, det er forresten løgn - der kom et 3D beat'em up ved navn Star Gladiators. Det beviste at Capcom i hvert fald havde den grafiske afklaret. Og tja efter at have skævet til den succes som Namco har haft med deres 3D beat'em ups (rent gæt) besluttede de sig for endelig at lave en 3D udgave af Street Fighter. Det er spillet jeg nu sidder med. Street Fighter 3 er forresten ude, eller rettere, jeg så en spillehal med en test version af spillet (sagde de det var). Det er stadig 2D, men til gengæld er animationerne for vilde.

Nuvel, jeg beklager den lange introduktion, men det er et såre interessant spil, og jeg ville altså gerne forklare lidt om SFs historie. Lad mig smide CD'en i PSX'en..

Der startes med en ganske fed intro hvor Ryu og Ken står og poserer i tordenvejr. I 3D, naturligvis, men det er ikke pre-rendered. Det er skam polygoner med lightsourcing osv.

Derefter toner en menu med følgende muligheder frem: Arcade (normal), Versus (1 mod 1), Team Battle (hver spiller vælger et hold som skal kæmpe mod den anden spillers hold), Time Attack (hvor hurtigt kan du banke dem?), Survival (hvor længe kan du overleve på den samme energi?), Practice (øv dig i de forskellige moves), Watch (opvisning, computer mod computer) og endelig er der Options som giver mulighed for at stille sværhedsgrad etc.

Jeg vælger naturligvis Arcade, og frem toner de forskellige karakterer. Der er faktisk en del at vælge imellem. Over 20 karakterer, men nogle er dog "hemmelige". Men er man god til at spille (eller kender snydekoderne) kan man dem frem. Jeg vil kort gennemgå dem herunder:

Ryu: Den evige SF helt. Han er med i alle spillene. Han har de sædvanlige moves som Dragon Punch, Fireballs etc.

Ken: Han ligner også sig selv. Ikke meget nyt her heller. Dragon Punch, Fireballs, Helicopter Kick, Flaming Dragon Punch.

Chun-Li: Ah! Chun-Li er heldigvis med, det ville også være synd andet, med hendes Thousand Kick, Spinning Bird Kick og Stomping Heel.

D. Dark: Han er lidt af en fusker. Han bærer maske, og kaster med dynamit eller en anden form for bomber. Desuden har han et reb der kan være ret irriterende (men også nyttigt).

Skullomania: Jeg ved ikke hvad ham her fejler, men han er klædt ud i et skeletkostume, og er hurtig. Han har mange moves hvor han på en eller anden måde kaster sig frem, og et move hvor han hopper over dig, griber fat i det, og laver et vildt fedt kast.

Kairi: Hm, ham her er der ikke meget ved. Han minder mig lidt om Ken og Ryu, men er dog lidt hurtigere. Har også en slags Dragon Punch og Fireball.

Allen: Allen er en lidt mere interessant karakter, han har nogle fede throws. Bl.a. et hvor han tager fat i dig, og voldsparker dig op i luften.
Blair: Denne pige har et rigtig fedt move hvor hun glider ind under dig, tager fat med benene og vælter dig om på siden. Desuden har hun en lidt tilgængelig 3-hit combo.

Darun: En kæmpe inder med et stort overskæg. Han virker meget aggressiv og er i det hele taget en den som Zangief (throws der tager megen energi).

Gouki: En tidligere hemmelig karakter i SF spillene. Nu kan han vælges fra starten. Han har nogenlunde de samme moves som Ken og Ryu, men virker meget mere aggressiv og er hurtig! En fed karakter.

Vega: Han er stadig "the bad guy" som du skal nakke. Som altid er han ret irriterende, især på højeste level hvor han kan være frustrerende svær at nakke! Han har det med at flyve meget rundt, hvilket kan gøre det svært at ramme ham. Men han er god at spille med, hvis man kan hans moves.

Garuda: Hm, ham her ligner en blanding mellem et monster og et skelet. Han barer en skummel dragt (og hat), og har en slags røde spidse genstande han kan stikke frem.

Dhalsim: Gode gamle langlemmede Dhalsim. Han kan som altid spy ildkugler, teleportere og strække sine arme og ben helt vildt. Tro ikke det er nemt at vinde med ham, han er en person der absolut skal mestres, de lange lemmer gør ikke alt arbejdet.

Sakura: Hun var også med i SFA2, en lille skolepige i kort skørt. Hun har nogle spinning kicks og er ret hurtig. Nogle gange irriterende hurtig!

Pullum: Ah, endnu en mørklødet pige fra østen. Hun er ekstrem adræt, kan hoppe en ekstra gang når hun er i luften, og har et fedt throw - Hun tager dig i armene, og strækker hendes ene ben langt bagud for så at give dig et kanonspark lige i synet.

C. Jack: Ham her er vist af spansk afstamning. Han bærer en fed hat (not!) og har det med at slå dig med en kølle. Den er ret effektiv, og ja det er andre af hans moves også, for de får dig nemlig til at flyve af pommern til! Han har også en move hvor han tager fat i dig og bruger dig som boksebold.

Hokuto: En meget ydmyg og tilbageholdende pige. Hendes stil er meget enkel, men selv om hun virker ret passiv, er hun ret god at spille med når man har øvet sig lidt. Hun har nogle fede chain combos.

Zangief: Den store russer er i topform. Som altid har han det fede 360' move der er det mest energislugende i spillet, hvis det bliver lavet rigtigt.

Der er fire hemmelige karaktere, f.eks. to "onde" versioner af de andre karakterer. Der er også to robotter som… tja de er nok nærmest en blanding af mange af de andre karakterer.

Selve spillet spiller faktisk som en vildt fed udgave af SFA. 3D'en bruges ikke så meget i selve kampene, der er ikke rigtig noget med at gå ind og ud i landskabet. 3D grafikken og de hurtigt skiftende kameravinkler ved replays, samt de fede effekter ved special moves (lys, skygger, asterioder!) gør spillet til en nydelse at se på. Alle de kendte figurer ser faktisk helt ok ud i deres 3D form, og i det hele taget er den grafisk del veludført. Baggrundene er 2D (som f.eks. Tekken 2), men den måde det hele er sat sammen på, gør det meget mere overbevisende at se på.

Lydsiden er også helt fint, dog er visse af melodierne ret tynde. Andre er dog fede, og lydeffekterne fejler ingenting. Nogle af de tidligere Playstation udgaver af SF spil har lidt under lidt "dåsede" samples. Men ikke her. De andre Street Fighter spil har haft lange loadetider (især SFA, 2'eren var lidt bedre), men det er ikke et problem her. Sikkert fordi det er polygon grafik, som ikke kræver nær så megen hukommelse?

Som nævnt spiller spillet som en fed udgave af SF med 3D grafik, hvilket også er hvad det er! Gameplay'et er - efter min mening - i top. Bevares, det er ikke nær så nemt at gå til som Tekken, så utålmodige sjæle kan godt stå af her. Dette spil er mere teknisk med mid-air combos, chain-combos (kæder flere combos sammen), reversals etc. Og så er der lige det med timingen. SFEXA er meget mere krævende mht. timing. I Tekken er det bare at hamre løs på knapperne. Den går ikke i SFEXA. Her skal man kunne sine sager!

Jeg har spillet SF lige siden det kom frem, og har altid ment at den originale SF2 var den bedste (set i forhold til tidspunktet det udkom på). For en gangs mener jeg dog at Capcom har givet os et produkt der er ved at kunne matche SF2s sublimitet. Der er ved første syn ikke mange moves at lege med, men som sagt - dette spil kræver mere tid for at få det fulde udbytte. Der er rent faktisk masser af moves, combos, reversals, etc. Min nuværende yndlingsspiller er Gouki (og Evil Ryu, en af de hemmelige karakterer) fordi de er så aggressive. Men der er så mange karakterer at der næsten helt sikkert er en karakter der er lige noget for dig.

Hvis du har været vild med Street Fighter (og især SFA / SFA2), og samtidig syntes at Tekken var ok, ja så er dette her noget nær dit drømmespil. Det har superb grafik, fed lyd, og det sejeste gameplay længe. Der er dømt køøøøøøb!

Street Fighter EX Plus Alpha (EU)
Anmelders vurdering
9/10

Street Fighter EX Plus Alpha   © Capcom 1997   (ARC)    1/3 Street Fighter EX Plus Alpha   © Capcom 1997   (ARC)    2/3 Street Fighter EX Plus Alpha   © Capcom 1997   (ARC)    3/3