X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

FIFA 98: Road To World Cup


Electronic Arts har altid været kendt for deres grafisk flotte Fifa serie af fodboldspil, men hvad angår gameplay, har dette ikke helt tideligere kunne måle sig med grafikken. Er det blevet anderledes i '98 udgaven?

Fifa - de sidste par år har det været et navn som folk forbandt med noget godt. Umiddelbart ved jeg ikke hvorfor, for det sidste gode Fifa spil jeg spillede, var Fifa '94 (eller hvad det hed) på Super Nintendo og Sega Megadrive. PC versionerne (især 96 og 97) har - efter min mening - været en gang overfladegejl. Ja, du læste rigtigt. Det er muligt at de begge to var rimeligt pæne (efter datidens standard), men gameplayet var da noget totalt hø!

Jeg havde set masser af skærmbilleder fra Fifa '98, og naturligvis også hørt at det ville have 3DFX support. Det skulle blive spændende at se hvad EA kunne få ud af det.

Først og fremmest skal der uddeles roser for den flotte præsentation. Sjældent ser man så flotte menuer der har ekstrem sej grafik og overmåde fed musik, samtidig med at det hele er let og overskueligt. Den samme tendens så vi i NHL '98 og NBA '98.

Der er som altid masser af måder at spille på, friendly, turneringer, ligaer og alt hvad hjertet begærer. Personligt spiller jeg mest friendly, så mig gør det ikke noget, men min kammerat som var på besøg gjorde mig opmærksom på at den slags skam er vigtigt! Nåja, men det er der altså også i spillet.

Jeg valgte hurtigt at spille en friendly kamp, hvor vi så begge fik følelsen af spillet. Der var dog lige et par detaljer der distraherede os begge fra at få så meget ud af spillet de første par minutter: Grafikken og lyden.

Vi spillede naturligvis den 3DFX accelererede version, og ganske vist havde vi begge spillet både NBA og NHL, så vi var ganske godt vant mht. grafikken. Men det her.... jeg mangler normalt ikke superlativer, men det er altså svært at finde nok til at beskrive den... den vanvittigt fede grafik! Spillerne har forskellige ansigter og frisurer, og den måde det hele bevæger sig på. DAMN, det ser bare for godt ud! Det skal forresten lige nævnes, at spillet efter min mening kører hurtigere end NBA, og der er ellers mange flere polygoner på skærmen. Der er selvfølgelig indtil flere kameravinkler, alle er ganske ok, men vi foretrak dog dem der viste et større udsnit af banen.
Selv om jeg var forblændet af den superbe grafik, kunne jeg dog ikke undgå at lægge mærke til den yderst kompetente lyd der akkompagnerede spillet. En faktisk helt acceptabel kommentator fortæller hvad der sker, og naturligvis siger han spillernes navne, og selv om udtalen er ret morsom fra tid til anden, gør han det helt godt.

Nå, men efter at have tøffet rundt og sparket til bolden i et par minutter, prøvede vi at spille for alvor. Her kom både jeg og min kammerat til den konklusion at et joypad med 6 knapper nok kunne anbefales. Mine gamle gravis pads har kun 4 knapper, og det gør at der er et par funktioner der ikke kunne mappes. Det gik dog nogenlunde alligevel, og jeg må nok sige at "feel'et" i Fifa '98 er blevet noget bedre end de tidligere versioner. Det er ikke i klasse med International Superstar Soccer på N64, men helt klart en forbedring. Lad mig nu bare slå det fast og sige at det er det bedste fodboldspil på PC hidtil.

Grafikken er kanonhård, lyden i top, og for en gangs skyld er gameplayet fint. Det er nemt at lave flotte passeringer, headers, etc. og i det hele taget er det et fodboldspil jeg ligefrem har gidet tage frem og spille igen og igen. Dem findes der ikke mange af på PC! Bevares, spillerne kan virke en anelse stive i det, men det kan accepteres.

Der er også en management del i spillet, og jeg må indrømme at den kiggede jeg ikke så meget på. Dels fordi jeg ikke kan udstå manegerspil, og så var selve actiondelen også total fed, hvilket gjorde at der ikke var megen tid til andet. Min kammerat spiller en del Championship Manager og den slags, og han kiggede hurtigt på det og mente at det var ikke på grund af det man købte spillet. Managerfans vil have statistikker - masser af dem.

Spillet kan også spilles uden 3DFX. Det siger sig selv, at det ikke er nær så pænt, men med en hurtigt maskine (200MHz MMX eller lign.) kan det såmænd sagtens gå an. En prøve på en 133MHz med 32 MB Ram viste at det da kunne spilles med lidt detaljer slået fra, men når man havde set 3DFX versionen, så...

Det er da bl.a. også de lidt høje krav der gør at spillet "kun" får nedenstående karakter. Ligeledes havde det været lækkert hvis "feel'et" havde været perfekt. Det sidste der trækker lidt fra, er det faktum at det ikke er vildt spændende at spille mod computeren, men det er det naturligvis sjældent. Fodboldfans med udstyret i orden kan godt hoppe ned i den lokale biks og smide pengene på bordet.

FIFA 98: Road To World Cup (EU)
Anmelders vurdering
8/10

FIFA 98: Road To World Cup   © EA Sports 1997   (GB)    1/3 FIFA 98: Road To World Cup   © EA Sports 1997   (GB)    2/3 FIFA 98: Road To World Cup   © EA Sports 1997   (GB)    3/3