Tredje kapitel i Fallout serien er nu nået til KonsolNets redaktion, og vi har været så heldige, at blive trakteret med et rigtig godt spil.
Det første Fallout spil gav fænomenet RPG en helt ny side. Der var ikke mange spil, der havde været så tro mod RPG begrebet - og som samtidigt tilførte genren en masse nye ting, som Fallout gjorde. Det var en nydelse at spille, og både hardcore RPG freaks samt almindelige dødelige fandt spillets gameplay ualmindeligt tiltalende. Da Fallout 2 udkom gav det spillere over hele verden mere af alt det gode, der gjorde Fallout til et sikkert hit. Desværre var der ikke så mange nye elementer, men det gjorde egentlig heller ikke noget, når nu spillet i forvejen var så godt.
Fallout med overraskelse
Nu er 3. spil i den hæderkronede serie udkommet, og selvom det beholder alt, hvad der gjorde Fallout 1 og 2 til så gode spil, så giver det også mulighed for en helt masse nye ting.
Fallout Tactics, som 3'eren hedder, finder sted i det velkendte Fallout univers, hvor en altødelæggende atomkrig har smadret verdens civilisation, og kun en håndfuld mennesker stadig er i live. Dette skyldes, at man inden det store krig, gravede adskillige bunkers ud over hele USA, hvori man lod alverdens klogeste forskere, kunstnere og andre uundværlige personligheder gemme sig - lidt a la filmen Deep Impact. Det var så disse personers job, at komme frem efter krigen og evt. befolke den ødelagte jord igen. Desværre gik alt ikke efter planen, og under den store krig blev alle bunkers afskåret fra hinanden, og sådan blev de ved med at ligge i mange år fremover. Nogle af de mange bunkers overlevede krigen - andre gjorde ikke. En af de bunkers der klarede sig, var en, der indeholdt en masse soldater, hvis opgave ville have været at skabe ro og fred i den nye verden efter krigen. Da de overlevende vover sig ud fra bunkeren finder de en verden udenfor, der er befolket af bestrålede mennesker, kaldet Ghouls, almindelige overlevende samt masser af ækle mutanter. Da soldaternes oprindelige opgave var at sørge for fred og ro i verden, så vælger de at prøve at gennemføre dette. Soldaterne danner klanen Brotherhood of Steel, hvis opgave det er, at sørge for at holde alle de højteknologiske dimser, de har samlet, hemmelige - samt opretholde en hvis form for lov og orden i den forkullede verden. Som man nok kan forestille sig, så er dette lidt af en opgave, og Brotherhood of Steel kommer da også snart til at lide af mangel på passende 'arbejdskraft', så de kræver, at byer under deres beskyttelse, skal give de bedste mænd til træning i the Brotherhood - og det er her, du som spiller kommer ind i billedet.
Gameplay
Fallout Tactics består af 6 forskellige verdener, med i alt 20 afvekslende missioner, der alle involverer slagtningen af en masse fjender. Den største forskel på Fallout Tactics og de tidligere Fallout spil er nemlig, at der nu er lagt meget mere vægt på action - dvs. kampe med den bombede verdens skumle raiders, der lever af plyndring og mord.
Fallout Tactics starter op med en imponerende intro, der lægger en god stemning for resten af spillet. Når menuerne toner frem på skærmen, bliver man slået af, hvor professionelt det hele ser ud - og det skulle det jo i grunden også helst. Interfacet er dejligt og hurtigt at manøvrere rundt i, og så er der en god musik i baggrunden.
Inden man giver sig i kast med den ondskabsfulde verden udenfor, så kan man gennemgå en række Tutorials, hvor man lærer alle de vigtigste ting ved spillet. I de første af disse øvelses-missioner, lærer man f.eks., hvordan det er muligt at dirke døre op, hugge værdifulde ting fra lig, styre sin mand og meget andet. Hvis man ikke har prøver et af de andre Fallout spil inden, så vil det være en mægtig god ide at tage en tur gennem øvelserne. Når man en gang er tilfreds med sine evner, så kan man begynde på det egentlige spil.
|
|
Fallout Tactics, der jo er et RPG spil, tilbyder at man kan snuppe en færdiglavet karakter som sin figur, men det er også muligt at lave sin egen helt fra grunden af. Jeg vil helt klart anbefale at lave sin egen, da man så kan få præcis den figur man ønsker. Der er mange RPG elementer under udviklingen af ens figur, og man skal - som i Diablo - fordele sine tildelte points ud på forskellige færdigheder. I modsæting til Diablo, så er der masser af forskellige ting at blive bedre til. F.eks. kan man lægge lidt flere points til sin Picking-ablity, hvorefter ens procentvise chance for at dirke døre op i første forsøg, stiger. Hvis man vil være en Rambo-wannabe, så er der selvfølgelig også rige muligheder for at forbedre sig både fysisk og mht. våbenhåndtering. Efter at have lavet sin egen mand, så bliver man sammen med to andre Brotherhood of Steel 'ansatte' sat ud i den golde verden, hvorefter det forventes, at man løser en række missioner. Som sagt er der 20 missioner i spillet, og hvis det ikke lyder af mange, så er det fordi, de i snit tager 2-3 timer at gennemføre - hver! Sammenlagt loves det, at Fallout Tactics indeholder ca. 60 timers sjov, og efter kun at have været i stand til at kæmpe mig gennem de tre første missioner, så er jeg tilbøjelig til at give udvikleren ret - Fallout Tactics er stort, måske endda en smule for stort. Nu spørger du måske, hvorfor der er blevet sat et 'Tactics' til Fallout titlen, og det kan jeg skam godt svare på: Det er muligt at vælge mellem real-time og tur-baseret gameplay. Dette er intet mindre end genialt, og man bruger det ustandseligt til at kæmpe mod andre fjender efter tur, hvorefter man slår real-time til, så det er nemmere at udforske verden. At man kan skifte mellem de to spilmåder på 2 sekunder gør det til en særdeles effektiv feature. Som sagt er tur-baseret meget nyttigt, når man skal styre hele sit hold mod et andet hold fjender. Hvis man skulle gøre det i real-time, så ville man ikke have en chance. Selvom Fallout Tactics først og fremmest går ud på at gennemføre missioner, så er der også tid til at nusse lidt om sin figur. Undervejs på banerne dræber man horder af fjender, der alle slæber rundt på mere eller mindre værdifulde ting. Når man engang vender hjem til en bunker, kan man sælge alt sit krigsbytte, hvorefter man kan købe nyt, fedt udstyr til sin figur. Grafik Fallout har altid været 2D spil set i et 3D isometrisk perspektiv, og dette er der ikke pillet ved i Fallout Tactics. De tre spil ligner hinanden til forveksling, og hvis man ikke er klar over det, så kan man sagtens forveksle dem. Da det første Fallout spil udkom for efterhånden en del år siden, så kan det ikke undgås, at grafikken ser en smule forældet ud. Det er dog langtfra så slemt som man kunne frygte, og egentlig ser Fallout Tactics ganske nydeligt ud. Real-time lys og fede kameravinkler må man undvære, men spillets gameplay er alligevel så opslugende, at man - for det meste - ikke ænser den lidt gammeldags grafik. Lyd Hvor grafikken er lidt nusset, det gør lyden helt op med, for lyden i Fallout Tactics er intet mindre end fremragende. Masser af baggrundsstøj og naturlyde giver et realistisk lydbillede, hvor kampe og bevægelser lyder som de skal. En af de største højdepunkter ved lyden er dog, at stemmerne er fantastisk godt indtalt. Alle vigtige informationer i spillet er indtalt, og skuespillerne gør et fremragende stykke arbejde. Mht. musikken, så er den også virkelig lækker. Der er ikke så mange forskellige numre, men hvad gør det, når dem der er, er fantastisk gode? Konklusion Fallout Tactics er et af de bedste spil i Fallout-serien, og det skyldes til dels det meget velgennemtænkte gameplay, hvori muligheden for skift mellem real-time og turbaseret, virkelig scorer mange points. Er man til rollespil - og lidt action, så er Fallout Tactics et udmærket køb. Det er ikke så action orienteret som eksempelvis Diablo, men heller ikke så RPG orienteret som Fallout 1 og 2. Med andre ord, så er der noget for alle.
|
|
|