X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Gangsters 2


For længe siden udkom Gangsters 1, et spil, som handler om at køre en gangsterorganisation og føre en masse organiseret kriminalitet. Det var et fremragende spil - det var dengang man stadig kunne lave gameplay for alle pengene. Nu er Gangsters 2 kommet på banen, og spændingen om det kunne leve op til Gangsters 1 var ret stor. Umiddelbart efter installationen så det sådan ud, men mere om det senere, lad os begynde med en præsentation:

Vendetta...

Joey Bane er dit navn, din far er netop blevet brutalt myrdet, og du er vred... Men din far var ikke hvem som helst. Han havde ejendom. Han havde kontakter. Han havde penge og han havde fjender. Nu arver du alt dette, mens du sværger at hævne din fars død. Men hvem er den skyldige? Hvem skød ham? Hvem beordrede misgerningen? Hvem skal du hævne dig på? Gangsters 2 er din personlige vendetta mod din fars morder, en opgave hvor du skal arbejde dig fra at være en af de små fisk til at styre en stor del af USA. Du skal slå folk ihjel på mange forskellige niveauer, både ham der trykkede aftrækkeren, ham der beordrede det, den endeligt ansvarlige og utallige mellemled og medskyldige, og alle der bare kommer i vejen eller "ved for meget". I denne åbne gadekrig vil du, hvis du overlever kunne tage alle tiloversblevne ressourcer og opbygge dit eget skyggeimperium. Vel at mærke hvis du overlever...

Gameplay

Gangsters er et nu temmelig gammelt spil, men stadig et ret genialt spil, dog med en ret lam grafik. Det var fedt dengang det kom ud, fordi man havde alle disse muligheder for at snyde politi og retsvæsen, og alle disse penge man kunne tjene på at hyre en skatterevisor og snyde i skat eller eventuelt sende sine bøller ud for at indsamle beskyttelsespenge var jo uhyrlige... Det er store summer vi snakker om her! På denne fløj har spillet skiftet karakter... Man er mere en gentleman end i forgængeren. Man indkræver ikke beskyttelsespenge, man køber i stedet ejendommen og hyrer bestyreren. Så er man over det problem. Der er flere væsentlige forskelle fra Gangsters 1 til Gangsters 2. Der er mere en storyline i efterfølgeren end i originalen. Man følger en decideret historie med specifikke nøglepersoner og hændelser, modsat Gangsters 1, hvor det var mere hen ad SimCity, byg en by, byg et imperium. Derudover mangler der features i Gangsters 2, som var med til at holde Gangsters 1 oven vande, såsom revisoren, der snyder i skat. Men det holder alligevel. Der er alligevel i Gangsters 2 så utroligt mange måder at udvide sit territorie og sin økonomi på, og alle fjender kan købes, trues eller tæves. Ovenstående muligheder kan som oftest også kombineres. Snigmord, kidnapninger, bombninger og bestikkelser er dine våben. Udstyr din bedste man med en tommygun, fire gorillaer hver med en shotgun, sæt dem ind i en bil, parker uden for din fjendes hovedkvarter, og vent... Vent, indtil han forlader sit kontor... Før eller siden tager han ud for at besøge en af sine forretninger, og så slår du til! Kør op ved siden af ham, giv ham et lag bly og kør væk igen, sømmet i bund. Biljagter er en selvfølge i Gangsters 2, men selvfølgelig går det også galt i ny og næ... Af og til kommer politiet i vejen, de kan som oftes købes, men hvis det går galt, er politiet ikke sat til at holde med computeren som i Gangsters 1. Næ, de skyder på dem der trækker en pistol... Det gør, at man kan lade politiet afgøre mange af sine kampe ved at stikke af, når man bliver angrebet af fjendtlige gangsters. Det kunne man ikke i Gangsters 1. Hvis man endelig ikke vil afgøre sine problemer med vold, men politiet har set en lave noget der strider mod loven, så lader man sig anholde. Så skyder politiet nemlig ikke på en, man får en advokat, så køber man dommeren, og man er på fri fod igen. Som man nok kan forstå er politistyrken i Gangsters 2 meget objektiv og meget bedre lavet end i Gangsters 1. De er ikke bare imod én og med modstanderen, hvilket er et stort plus til efterfølgeren. Spillet er detaljeret, på mange måder forbedret, meget gennemført,
og som i Gangsters 1 er gameplay helt i top. Som i et'eren er det stadig muligt at købe morgenavisen og se eventuelle nyheder og dødsannoncer. Herigennem er det også muligt at hyre arbejdsspecialister såsom lånehajer, casinomanagers og bryggere, som man så kan sætte til at styre ens ulovlige forretninger, og desuden er der mulighed for at hyre gangstere og hitmen. Ja hitmen, snigmordere, kontraktdræbere. Man betaler dem en god sum penge hvorefter han tager ud til en fjendlig gangsterboss og myrder ham. Det er dyrt, effektiv og ondskabsfuldt. Og det fungerer perfekt. Men...! Men, men, der er altid et men: Ens gangstere har en acceptabel AI, men så snart de kommer ind i en bil er denne fuldkommen slettet, og figurerne er, i mangel på et bedre ord, hjernedøde. Det er hundebesværligt at styre bilerne grundet en rædderlig vejprogrammering. Ens biler kan ikke vende midt på vejen, de bliver nødt til at køre til det nærmeste vejkryds og skifte vejbane... Også selv og begge vejbaner er tomme. Dette kan være MEGET frustrerende når man kan se at der står en hær af fjendtlige gangstere ved enden af førnævnte vejbane, som man jo så bliver NØDT til at køre hen til for at vende! Denne fejl lyder måske lille, men det er den ikke... Den er enorm og forringer til tider gamplay betydeligt. Når den får en til at se et forsigtigt planlagt bankrøveri smuldre mellem hænderne på en (og det gør den, før eller siden gør den!) tager man sig til hovedet, skrigende og hylende og sværger og bander (det var måske bare mig, eller generaliserer jeg for meget nu?). Det er nu muligt at lære bilernes bevægelsesmønster, som i grunden ikke er så ulogisk igen, men selv da ville det have været rart med en bedre vejprogrammering! Men på trods af denne alvorlige, frustrerende AI-fejl, er Gangsters 2 dog stadig et ret gennemført spil, og hvis man går på kompromis med spillet og lærer hvordan bilerne ter sig, går det alligevel.

Grafik

Grafikken i spillet er ganske som den bør være, spillet har en god framerate, flydende bevægelser, og bygninger, biler og mennesker er ganske velproportionerede. Det er en pæn grafisk oplevelse, og en mangedobling af grafikken i Gangsters 1... Dette siger dog heller ikke så meget. Grafikken i efterfølgeren er acceptabel, og i hvirkeligheden opfylder den alle forventninger til alle tider. Intro og cutscenes er alle nogle middelmådige, kedelige små film, hvor der behændigt nok på intet tidspunkt er scener hvor man ser mennesker tæt på... De er for så vidt irrelevante for spillet, men er da meget hyggelige at se på.

Lyd

Ikke nogen vild oplevelse, den springer vi let hen over. Musikken er meget gangsterpræget og typisk, men den er ikke altid på, og til tider er den også ret monoton. Specielt når morgenavisen kommer, og man hører den medfølgende semi-midi-musik, tænker man "amiga" (Ud over det nostalgiske element i denne association var det ikke en kompliment). Den mere interessante del af lydsiden er alle bylydene, som for så vidt er meget vel placerede, og de meget stereotype gangsterkommentarer ens gansgstere kommer med. Derudover er lyden ret kedelig.

Konklusion

Kunne du lide Gangsters 1...? Du vil elske Gangsters 2. Grafik og lyd er dog ikke hvad dette spil kører på. Det tryllebinder os ikke med fancy grafik, man skal spille spillet og føle gameplayet for at føle denne oplevelse til fulde. Jeg vil til enhver tid sige, at dette er et af de få nyere spil der kører suverænt på sit gameplay og ikke på sin visuelle og lydmæssige side (det var ment som en kompliment til spillet). Spillet har både formået at beholde mange gode elementer fra Gangsters 1, samt at forny dagsordenen betydeligt og lave en original efterfølger til det gamle forbryderspil. Spillets eneste fejl er den komplet latterlige vejprogrammering der nærmest burde være bandlyst i et spil af nyere dato, men selv den er til at leve med, da spillet så absolut holder hovedet oven vande alligevel. Gangsters 2 er en værdig efterfølger til Gangsters 1, og kan godt anbefales.

Gangsters 2
Anmelders vurdering
75%