Jorden er blevet angrebet af rumvæsner og som om det ikke er slemt nok, så er der også en eller anden stor meteorit på vej ned imod Jorden fra Ursa Major. Nu må jordens befolkning gøre sig klar til at modstå den største prøve nogensinde. Lyder dette som en kliche - ja ? Det syntes jeg, så med en vis skepsis satte jeg skiven i mit CD-ROM drev, og efter en laaaaaang installation, kom jeg endeligt ind i spillet.
Rumvæsener, der overtager menneskekroppe!
Efter nogle flotte introer bliver man sat i gang. Man lander i et lille fartøj på et ubestemt sted sammen med en allieret, her skal det nævnes, at man kan skifte imellem ens soldater noget lig med Rainbow Six serien. Hver soldat er udstyret med en slags multi-våben. Dette våben indeholder en masse funktioner og det eneste du skal, er at finde ammo. For at remse nogle af de bedste og mest almindelige våben op, kan man nævne Sub-machine gun - en hyggelig lille sag, men svær at ramme med. Så er der sniper riflen, den er virkelig fed, især fordi den er nem at bruge og særligt god, hvis man vil lægge sig i et baghold for en forbipasserende patrulje. Så er der Lasergunnen, den er der ikke ret meget sjovt ved: Den er langsom og meget svær at ramme med, selv om den har en god slagkraft. Så til min favorit, en rocket launcher. Dette er virkeligt et stykke kram, og klart det sjoveste af alle spillets våben. Så til noget negativt, for det skulle jo komme på at eller andet tidspunkt. Det med alt i et våben, det er da meget sjovt, men det virker samtidigt, som om at spillets programmører har været lidt fantasiløse på den måde, at de faktisk kun har tegnet et våben, der har et par små animationer tilknyttet. Det havde været meget federe, at de havde et forskelligt udseende - men det er nok bare mig, noget andet der er lidt ærgerligt - der er ikke nogen våben, som vi ikke har set før ! Lidt uoriginalt, især efter som jeg har små tyve ideer, som måske ville kunne bruges.
Gameplay
Codename: Outbreak har lidt Duke Nukem over sig og det behøver jo slet ikke at være dårligt, dog med den forskel, at man kan skifte imellem soldaterne i ens gruppe (RainbowSix). Men dette er jo ikke grund nok til at købe spillet alene, ikke med den teknologi, der bliver stoppet ind i spil nu til dags.
Spillets AI er ganske udmærket, og dine modstandere reagerer meget godt på dine angreb med nogle snedige modangreb. De kan blandt andet finde på at kaste sig ned og begynde at skyde vildt, så det er nok en del smartere at ramme første gang, og hvis du ikke rammer, så duk dig og gem dig i et lille stykke tid, indtil at de slapper af. Dette med AI kan man også mærke på ens medspillere. Man kan igennem F knapperne bede om "cover" eller bede dem om at sprede sig ud over et større område og utroligt nok, så virker det faktisk. Grafisk set er Codename: Outbreak mange af dets konkurrenter overlegne. Man render rundt på nogle kæmpe kort, alle disse
|
|
kort er meget detaljerede, man kan endda se de små græsstrå, hvis man har en computer, der kan klare denne opløsning. Farverne er meget flotte og rene og giver spillet et ret specielt udseende, som falder godt i min smag. Man kommer igennem missioner både om dagen og om natten, disse natte-missioner er ganske flotte, og meget sjovere end dag-missionerne - det er mere uhyggeligt og spændende. Multiplayerdelen er ganske udmærket, den har de obligatoriske Death-match, capture the flag og så videre. Det er ganske sjovt, selv om våbnene er noget fantasiløse. Det tilfælde, at kortene er nogle store og flotte størrelser, vil denne del af spillet nok ikke få hverken Quake eller Counter Strike spillere over hele verden til at hoppe af glæde i deres alt for nedslidte skrivebords stole. Men hvad vil så få dem til at hoppe… tja spillet er ganske udmærket med en kliche af en historie, spillet er godt på samme måde som en fod massage af en svedig havnearbejder, man kan bruge det, hvis man har ømme føder, mens hvis det bare er for hyggen, ville det være bedre at modtage denne fodmassage af for eksempel Jennifer Aniston (Hvis det er noget for dig - jeg tror du ved hvad jeg mener). Grafik Grafikken i Codename: Ourbreak er ret flot, med meget klare og imponerende farver. Dette giver spillet et klart plus op af denne karakterskala - spillet har lidt brug for det. Man har muligheden for både at spille i første og tredje persons perspektiv, dog virker tredje persons perspektiv ret uoverskueligt, med mindre man er en hardcore gamer, der kan følge med selv om kameravinklen var placeret på hovedpersonens storetå. Modstandere og omgivelser er ganske flotte samt god animeret. Sammen med deres reaktionsmønstre og AI, er dette et af spillets stærke sider. Lyd Lyden er ganske udmærket. Den lægger en ret god stemning, som jo er dens hovedopgave, og ens skud lyder faktisk rigtigt godt. Musikken er meget normal, og hvad man kunne forvente sig af et action spil. Dette giver spillet endnu et pift op, så på trods af den lidt tynde historie, der er svær at leve sig ind i og et noget vagt gameplay, redder dette spil sig alligevel en anstændig karakter. Konklusion Spillet er kort sagt OK, med en lille pil op. Dette spil er ikke en revolution inden for dets genre, dog er det heller ikke bare skidt, det har nogle stabile og gode sider, der er ganske sjove. Spillet er hurtigt at lære, og de elementer, der er inspireret fra Rainbow Six virker bare! AI i spillet er ganske god - har set bedre, men de oplevelser med en spiller, der står i vejen for en osv. har jeg ikke stødt på. Er du glad for actionspil, og kan du godt lide at dræbe rumvæsner med en "alt i en" skyder, bør du købe Codename Outbreak. Men hvis du ikke er glad for action og kun spiller de store titler, så hold dig væk, chancen for at du vil kunne lide det er efter min mening 1/10 - prøv i det mindste demoen først.
|
|
|