X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Turok: Evolution


Siden Nintendo 64's begravelse, har der altid været en udgivelse, der har vagt spænding hos mig, nemlig det næste Turok. Spørgsmålet om det ville komme til Nintendos næste konsol som dengang gik under dæknavnet "Dolphin", eller hvad der skulle ske med den actionfyldte spil serie, var emne til en del diskutioner og pizza kast ved diverse konsolaftner. Det var så også med en blandet fornøjelse, at jeg måtte indse, at Turok's fjerde eventyr kom til både Xbox, Playstation og Nintendo. De tidligere udgivelser så da også dagens lys på PC formatet, men det er stadigt ikke det samme, som når spillet pludseligt kommer til andre konsoller. Spørgsmålet er så nu om Turok kan løfte arven, og hvilken version der skal vise sig at være den bedste?

Gameplay

Efter en kort men meget stærkt action præget intro, bliver du kastet ud i kampen. Det er sådan, man kender Turok, ikke så meget løben rundt, bare en masse kampe, og en enkelt gang imellem skal man så finde en nøgle, eller noget ligende. Dine omgivelser skiltrer sig i form af en jungle, men du vil senere både komme op i luften på ryggen af en flyveøgle af ubestemmelig art, og under vandet, hvor der skal holdes øje med gigantiske fortids krokodiller. Når du starter er du ikke udstyret med andet end en økse af en mere primitiv art, og en bue. Men der går dog ikke ret langtid før dit våbenarsenal bliver udvidet væsenligt. Du vil hurtigt rende rundt med tung amunition som nemt vil kunne blæse hovedet af dine fjender.
Nu hvor vi er igang med fjender, så er det en meget bred variant af forskellige modstandere, du vil møde som Turok. Både mutanter, der er en blanding imellem øgler og mennesker, disse vil prøve at aflive dig med automat pistoler eller geværer, og du vil også møde forskellige øgler som Velociraptor, denne vil prøve at aflive dig med sine knivskarpe tænder.

Skaberne bag Turok har forsøgt at lavet et meget levende miljø. Det vil sige, at du ikke kun møder øgler, der kronisk vil dig til livs, du møder også møde planteædere, men disse skal du dog også passe på. Mit første dødsfald skyldes at jeg syntes det var sjovt at skyde en venlig fætter med tre horn og en vægt på et ton i numsen, øglen svarede tilbage ved at løbe mig ned, og derefter hoppe lidt på mig.
Du ser Turok i første persons perspektiv, dette har både sine force og sin svaghed, dels er det lidt besværligt at manøvrere rundt, kontrollen er ikke altid helt samarbejdsvillig. Heldigvis er der autoaim, så man dør ikke konstant, fordi man ikke kan ramme eventuelle fjender. Banerne er for det meste ret hurtige at komme igennem, og alt efter hvilken sværheds grad du vælger, kan Turok også gennemføres ret hurtigt.
Ellers Kører Turok i et meget fint flow. Missionerne er meget simple og kræver ikke den store tankevirksomhed. Det er sjældent, at du vil komme til at sidde fast, og hvis det endeligt skulle ske, så er det aldrig i ret lang tid. Netop det flydene gameplay er også med til at skubbe Turok en gang op af listen.

Lyd

Her bliver der kaldt på jungle trommerne, lyden kan få en til at tænke tilbage på de gamle tarzan film, især hvis man smider lidt Jurassic Park med i posen. Baggrundslyden fejler altså ikke noget, selv om den på ingen måde kan sammenlignes med den man finder i f.eks. Hitman 2. Turok sætter en del af sin lid til de forskellige effekter - her halter det hele desværre lidt. Skudene der bliver sendt ud af de forskellige våben er ikke just overbevisende. Men det er vel også noget, man kan leve med? Dine fjender slipper deres dyriske skrig ud i junglen, men det virker ikke skræmmende, som man får fornemmelse af at være tiltænkt fra udviklernes side.

Grafik

Omgivelserne er skabt i et forsøg på realisme, dette er ikke helt lykkes for udviklerne. Selv om alt er meget farverigt og klart, bliver Turok hovedsageligt plaget af dårlige textures. Hvis man kommer for tæt på foreksempel en plante, vil den se meget kantet og direkte urealistisk ud. Ligeså bliver Turok også plaget af meget grove skift, hvis man går fra græs til sand, vil dette ske med en lige linje, i stedet for at det langsomt blander sig sammen. De forskellige objekter som sten og andet er lidt kantet af se på. Noget positivt skal der også til: Figur animationen er meget fin i Turok, ligeledes er våben og fjender med mere meget fantasifuldt lavet, og stadigt hold i Turoks sande ånd.

Konklusion

Turok Evolution er en fin fortsættelse, selvom der mangler den store evolution. Grafik og lyd i særdeleshed har fået et kæmpe løft siden de glade 64'er dage. Spillet virker mest af alt som en opdatering af de gamle spil. Der mangler lidt nytænkning.
Turok fungerer fint i multiplayer - så længe man ikke er mere end to, for Turok Evulotion kan ikke tåle at skærmen bliver delt i fire. Alt bliver for småt og grynet af se på. Gameplayet fejler ikke ikke rigtigt noget, men vil nok have størst appel for alle os de er glade for first-person-shootere. Når man har spillet Turok i et par timer, sider man bagefter med et ønske om lidt mere. Turok lever ikke helt op til min forventninger.

Turok: Evolution (EU)
Anmelders vurdering
75%

Turok: Evolution   © Acclaim 2002   (GCN)    1/6 Turok: Evolution   © Acclaim 2002   (GCN)    2/6 Turok: Evolution   © Acclaim 2002   (GCN)    3/6