Kampene i spillet er også bedre og sjovere end i f.eks. Resident Evil. Ved at holde A inde låser man sig fast på en fjende, som man så kan smadre ved at trykke på R. Det fungerer godt, og man kan endvidere bruge C-sticket til at vælge områder på fjendernes kroppe, hvor man vil ramme.
Grafik
Generelt er Eternal Darkness en nydelse for øjet. Lyseffekter og animationer er generelt i den helt høje ende, og at spille spillet uden lys i rummet er et must. En gang imellem støder man på scener, hvor grafikken bærer præg af sin Nintendo64 arv. F.eks. er der en sekvens i introen, hvor man ser en clock-radio, der udsender et meget lidt overbevisende grønt skær - det er tydeligt, at dette er en scene, der egentlig er lavet med N64 i tankerne.
Spillets forskellige personer kunne også være pænere lavet - f.eks. ligner Alex Roivas meget Buffy fra spillet på Xbox, men Buffy er bare meget pænere lavet. Til gengæld er alle animationer helt oppe at ringe!
Lyd
Lyden er et vigtigt punkt ved et horror-spil, og selvom Eternal Darkness ikke skuffer på dette punkt, så kunne det være gjort bedre. Tit befinder man sig i en larmende stilhed, som nok er ment som en måde at være uhyggelig på, men som overhovedet ikke er det. De indtalte stemmer kunne også være mere overbevisende, selvom de er gode til at udtrykke figurernes følelser.
Konklusion
Eternal Darkness er kommet til GameCube med det klassiske horror-gameplay tilsat en mængde nye påfund, som tilsammen gør spillet både frisk og uhyggeligt at spille - præcist som det skal være. Det er også dejligt endelig at kunne spille et horror-spil, hvor styringen rent faktisk virker.
Har du en GameCube og interessen for denne genre, så ved du godt, hvad du skal ud og købe nu.