X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Kessen II


Kessen 1 var på mange måder et fornuftigt og godt spil. Det var første og indtil nu eneste strategi spil på PS2. Spillet kom med en stor originalitet og beviste, at strategi spillene har en chance hos konsollerne. Desværre led spillet af at være lidt kedeligt og samtidig alt for enkelt.

En flot og god historie

Kessen 2 starter med en superflot intro, som både er spændene og bemærkelsesværdig.

Kessen 2 er meget ulig andre strategi-spil, først og fremmest fordi spillet trækkes frem via en historie, der rummer overraskende meget dybde sammenlignet med andre spil. Hovedpersonen i Kessen 2 hedder Liu Bei, en fredelig hersker med et ædelt hjerte, der kun ønsker at leve i fred og fordragelighed med sine medmennesker og med sin store kærlighed, den unge smukke Diao Chan, ved sin side. Skæbnen har dog lagt andre planer i form af Cao Cao, en mægtig krigsherre, der forsøger at overtage hele Kina under påskud af at være himlens udvalgte. Han angriber Liu Bei's rige, smider Liu og hans hær på porten og kidnapper Diao Chan. Liu Bei har nu kun en mission - han vil redde Diao Chan men Cao Cao er stærk og Liu Bei må indse, at der står meget mere på spil end kærligheden til Diao Chan.

I det hele taget må det siges at historien fungerer rigtig godt hele vejen igennem.

Banzai!

Spillet går altså i sin enkelthed ud på at erobre hele riget. Dette gøres ved at smadre dine fjender i en lang række slag rundt omkring riget. Det skal siges, at du ikke selv har den store indflydelse på, hvor slagene skal stå, da det er en meget lineær historie, der skal følges til punkt og prikke. Det gør selvfølgelig, at man mister lidt af kontrollen over spillet, og det kan da være irriterende, at man ikke selv kan styre sin blitzkrig helt fra bunden. Grunden til, at man ikke kan dette, er, at Kessen 2 ligesom etteren er koncentreret om de egentlige slag og ikke så meget den store strategi udenom slagene. Før hvert slag bliver der præsenteret en række muligheder for, hvad man vil gøre før end slaget skal stå. Dette kan være muligheden for at rekruttere flere soldater, finde forsyninger eller udvikle et nyt våben, og efter sit valg ser man så effekten af dette. Desværre virker dette valg, som om at det ikke har den store indflydelse på selve slaget, men det er nok mest pga. sværhedsgraden. Derefter bliver hidkaldt til et krigsråd, hvor man skal planlægge sin taktik for det næste slag, og her er det absolut meget mere vigtigt at vælge den rigtige løsning. Efter disse få valg kan slaget begynde, og her vågner man da en hel del mere op. Først og fremmest bliver man imponeret over de mange niveauer, det er muligt at styre på. Først og fremmest er der det store oversigts kort, hvor der kan dannes et overblik over, hvor ens tropper står i forhold til fjendens, og samtidig hvor ens tropper er på vej hen. På dette niveau er det muligt at ændre de forskellige enheders mål og derved ændre den overordnede taktik. Derefter er
det muligt at gå ned til den enkelte enhed. Her følger man så enheden på vej til eller i decideret kamp med fjenden. På dette niveau er det muligt at ændre formationer for enhederne. Til sidst er det muligt at overtage styringen af den enkelte officer i enheden. Herved er det muligt at styre officeren derhen, hvor man gerne vil have ham i forhold til kampen. Det kan især være nødvendigt, hvis der er opløsning imellem soldaterne i kampens hede, og de trænger til en moralsk indsprøjtning fra lederen. Samtidig kan officeren sættes til at udføre en række special moves så som et Raid, hvor officeren galopperer igennem fjendens rækker og slagter alt omkring ham. Dette styre niveau kan til dels minde om det vi kender fra Dynasty Warriors, da officeren kan gå i gang med at nakke fjenden helt alene. Desværre er det ikke helt nødvendigt at være så årvågen med alle niveauerne. F. eks. virker det som om at formationen i den enkelte enhed er fuldstændig ligegyldig for slagets udfald. Man finder derfor hurtigt ud af, at det der afgører kampene er, at man sørger for at styre sine enheder de rigtige steder hen via oversigtskortet, samtidig med at man bruger alle de special moves, man kan komme af sted med. Dette er synd, og det resulterer bare i en unødvendig megen skiften mellem oversigtskortet og officer niveau.

Hårdkogt lyd

Lyden i Kessen 2 er ret lækker. Klovene fra de mange heste hamrer flot af sted og man kigger sig ofte omkring for at se om der er 500 ryttere på vej mod ens hjem. De gode lyde effekter underbygges helt genialt af rystelser i dit joypad. Det virker alt sammen rigtig godt og er med til at gøre Kessen 2 til en god lyd oplevelse.

Skuespil præstationen er dog ikke helt i top, dette er meget irriterende da du omkring 25% af tiden skal høre på tale fra de ellers meget flotte karakterer.

Grafik på det jævne

Grafikken er især flot i de mange mellemsekvenser og da en stor del af tiden bruges på at se disse er grafikken i dem selvfølgelig yderst vigtig og her har Koei altså gjort det godt. Selve kampene er også flotte. Desværre mangler spillet mange grafiske detaljer. Når man ser figurerne tæt på virker de meget ensformige, det samme kan siges om de forskellige kort og locations. Eneste undtagelser hvad detaljer angår, er de flotte special moves, et syn for guder. Koei har desværre ikke haft blikket for detaljer hvad angår den grafiske side og de flotte special moves redder den ikke alene.

En værdig efterfølger

Har du tålmodighed og har du lyst til at leve dig ind i en historie, så er Kessen 2 dit spil. Det samme kan siges hvis du kunne lide Kessen 1, 2’eren er forbedret på samtlige punkter. Kessen er stadig et spil som man enten elsker eller hader. Karakteren er tvetydig, det vil sige hvis du ser dig selv som en tålmodig person er spillet til 8 og endda mere. Er du utålmodig er spillet til en 3-4 stykker. Så stil dig lige det spørgsmål inden du går ud og investere.

Kessen II (EU)
Anmelders vurdering
7/10

Kessen II   © KOEI 2001   (PS2)    1/4 Kessen II   © KOEI 2001   (PS2)    2/4 Kessen II   © KOEI 2001   (PS2)    3/4