Cycling Manager

Har du drømt om at være Bjarne Riis og styre et professionelt cykelhold? Det har du nu chancen for i Cycling Manager, cyklingens svar på Championship Manager.

Vælg dit hold

Det klart sjoveste er naturligvis at styre et hold igennem en hel sæson. Du starter med at vælge hold, jeg valgte selvfølgelig det danske CSC-Tiscali, hvor stjernen er Laurent Jalabert. Manualen gennemgår fint spillet og forklarer grundprincipperne, derfor går der ikke mange løb før du oplever din første sejrer, en utrolig lækker følelse. Efter min første sejrer syntes jeg spillede virkede for nemt, men det er det bestemt ikke, for i de næste løb var flere af mine ryttere helt døde efter det udbrud der resulterede i min sejrer. Man lærer derfor meget hurtigt at disponere holdets kræfter, så de enkelte ryttere topper på de rigtige tidspunkter.

Både imellem løbene og under løbene har du meget stor indflydelse på dit hold og dets kørsel. Inden løbet beslutter du hvem der skal køres for og hvor evt. angreb skal sættes ind. Naturligvis skal du også vælge hvilke 9 af dine i alt 40 ryttere der skal køre løbet. Du kan dog godt køre efter en lidt anden taktik når løbet først er i gang. Sidder en af dine hjælperyttere med i et godt udbrud, kan du jo også forsøge at køre ham til sejrer.

God AI

Det er en god følelse at køre mod computeren. Løbene udvikler sig meget realistisk, og i de store løb er det hold som US Postal og Telecom der ofte trækker feltet når udbrud skal køres ind. Går du i udbrud med nogle computerstyrede ryttere, hjælper alle ryttere hinanden med at køre udbruddet hjem. Computeren reagerer også naturligt på dine udbrud, det er f.eks. lettere at komme væk fra feltet 40km inde i løbet end 20km før mål, fuldstændig som i virkeligheden.
Dårlig økonomi

Det sted hvor jeg vil kritisere Cycling Manager mest er hvad økonomi angår. Du har intet med økonomi at gøre. Det kunne være fedt hvis du skulle have betalt lønninger, forhandlet sponsoraftaler mm. Transfer området fungerer heller ikke optimalt. Efter små 20 løb af min første sæson lykkedes det mig at bytte mig til Lance Armstrong. Det var ikke Jalabert jeg byttede mig, så jeg havde både Armstrong og Jalabert på CSC-Tiscali i touren, det fandt jeg ret utroligt…

Udmærket grafik

Grafikken er udmærket, den er i 3D, men rytterne er lidt kantede. Ruterne er dog flotte, og der er lavet over 125 hele etaper du kan køre, det er rigtig lækkert at du ikke blot kører i det samme hele tiden. Lyden er derimod ikke noget at skrive hjem om. Musikken er decideret dårlig, og den dræber du meget hurtigt. Tilbage er så lyden af 200 mand der drejer rundt i pedalerne, jeg vil derfor kraftigt anbefale du smækker en fed CD i anlægget i stedet for.

En klassiker er født!

Cycling Manager er en klassiker indenfor manager genren, og hvis der udkom en efterfølger, hvor økonomi elementet var implanteret, så ville Cycling Manager stå som et af de bedste sportsspil overhovedet. I sin nuværende form er det stadig rigtig godt, og er du vild med cykelsporten, vil du med garanti også være vild med dette spil.

Cycling Manager
8/10