PlayStation Prototype
Sonys blændende succes med deres PlayStation, startede helt tilbage da Nintendo havde brug for en speciel lyd chip til deres SNES. Rivalerne Sega og NEC havde på dette tidspunkt allerede rykket videre til CD baserede konsoller, som modsætning til Nintendos forældede cartridge baserede konsoller. Men Nintendo havde ingen intentioner om at blive efterladt i støvet, og begyndte at lede efter mulige partnere der kunne hjælpe med at fremstille en CD add-on til deres SNES. Sony fik opgaven, da de allerede på dette tidspunkt havde hjulpet Nintendo med at lave den lyd chip der sad inden i SNESen. Der blev udviklet to forskellige enheder. Den ene var en 16-bit add-on til SNES, som skulle sidde under konsollen. Den anden var en stand-alone konsol.
Men grundet uenigheder imellem Nintendo og Sony, over hvem der havde ret til at udlicencere hvad, blev Sony droppet fra projektet. I stedet valgte Nintendo Phillips som partner.
Sonys Ken Kutaragi, som havde arbejdet på Nintendos 'SNES Playstation' og lyd chippen der sad i SNESen (kaldet Sony SPC700), gav dog ikke op så let. Han indkaldte Norio Ogha til et møde, og fik godkendelse til at fortsætte udviklingen af en stand-alone konsol. Projektet fortsatte og voksede, og samtidig hermed blev Sony Computer Entertainment Division dannet. I oktober 1991, annoncerede Sony deres konsol - kaldet 'PlayStation' - på den internationale konference Tokyo International Electronics Show.
Det originale koncept til Playstation ville have understøttet SNES spil og undervisningsspil på CDere. Men Ken Kutaragi havde andre planer, og genopfandt PlayStation. Han skabte en 32-bit CD baseret konsol fra bunden, der var simpel og let at programmere til. Sonys PlayStation blev lanceret i 1994, og solgte flere enheder end nogen anden konsol i historien.
Der er stadig en vis uklarhed over hvem der faktisk ejer navnet 'PlayStation', da dette også var navnet der blev brugt under udviklingen af Nintendos add-on (som aldrig udkom).
|
|
|