sc_590
Så er den lange ventetid endelig overstået. I 1998 udkom det første StarCraft og her 12 år efter er efterfølgeren ”
StarCraft: Wings of Liberty” endelig udkommet til pc og mac. Det er udviklet af amerikanske Blizzard Entertainment, som også står bag mega titler som World of Warcraft og Diablo.

 

Skulle du lige være tøet op efter flere års nedfrysning er StarCraft et Real Time Strategy (RTS) spil hvor du skal styre ressourcer, bygge en hær og nedkæmpe dine modstandere. RTS er en spiltype som er gjort populær af Westwoods Studios (nu EA) med serien Command & Conquer hvor to fraktioner kæmper mod hinanden. (Faktisk startede Westwood med Dune II, som er bygget over Frank Herberts bog af samme navn filmatiseret af David Lynch – du ved ham med Twin Peaks.)

sc_06


Blizzard videreudviklede Westwoods koncept til at være tre racer som kæmper mod hinanden. Selvom der er gået 7 år med at udvikle StarCraft II har udviklerne holdt fast ved kampen mellem insekt racen Zerg som overrumpler fjenderne med antal, den telepatiske superrace Protoss og endelig Terrans (eller mennesker) som kan tilpasse de to racers teknologi for at overleve. ”Wings of Liberty” har alene fokus på menneskerne kamp for overlevelse mens udvidelserne ”Heart of the Swarm” og ”Legacy of the Void” som kommer i løbet af de næste par år omhandler henholdsvis Zerg og Protoss.


Der er sket meget siden James ”Jim” Raynor kæmpende indædt for at forsvare kolonien Mar Sara mod Protoss og Zerg angreb som lagde andre planter øde hen. Faktisk er der gået mere end fire år siden han første gang udryddede dele af den Zerg inficerede koloni og efterfølgende af Konføderationen blev betegnet som en forræder. Det var Arcturus Mengsk som reddede Jim ud af Konføderations fængsel og var medvirkende til at Terrans vandt krigen hvor andre havde fejlet. Mengsk var ikke folkets befrier som Jim havde regnet med, men en magt hungrene diktator og Jim stjæler sammen sine få loyale støtter flagskibet Hyperion. Det får Mengsk til udråbte sig selv til Kejser over de overlevende Terrans som han kræver samlet under riget Terran Dominion, hvor Mengsk har den absolutte magt.


I den mellemliggende periode har Jim Raynor og hans besætning konstant angrebet Dominions forskellige steder i Universet uden den store succes. Det virker som om Terran Dominions har en konstant strøm af forstærkninger så hvert angreb virker mere og mere meningsløst. Moralen er i bund og blot for at kunne få råd til at købe mad og ammunition må Jim Raynor påtage sig opgaver som betalt lejesoldat. Gennem de sidste 4 år har det gjort Raynor til en bitter mand som drikker lidt for meget. Raynor sidder som sædvanlig og drikker i en bar på Mar Sara, da en fremmed i fuld kampudrustning træder gennem døren. Det er Tychus Findlay, også en tidligere fange men nu frihedskæmper. Det viser sig at Mengsk er begyndt at grave efter Artifacts efterladt af fremmede væsener på forskellige planeter – også lige her på Mar Sara. Måske er dette chancen Jim Raynor har ventet på i alle disse år? Skal det endelig lykkes at få bragt Terran Dominion i knæ og få en fri verden? Og hvad skal de opgravede Artifacts bruges til? Og hvorfor har ingen set noget til Zerg’erne siden krigen? Jim må tilbage på Hyperion og fortsætte kampen for frihed!

sc_102

Uanset om du er en garvet RTS spiller med flere hundrede timer spilletid bag dig eller her helt ny i Starcraft universet kommer du hurtigt igang. Som rutineret spiller kan du kaste dig direkte ud i missionerne og du vil hurtigt føle dig hjemme. Snart marker du enheder, inddeler i kampgrupper og giver ordre som du plejer. Hvis dette er din første kontakt til realtids strategispil kan du vælge Tutorials (øvelser) for at lære hvordan du flytter rundt med enheder, bygger nye, opgradere bygninger og alle de andre ting som et omfattende spil som Starcraft indeholder. Selv som begynder vil du hurtigt kunne flytte og bygge som en professionel. Der er altid mulighed for at få alle øvelserne igen og de er delt op i små overskuelige bidder.

Når du får nye opgraderinger og muligheder kommer der et lille billede til højre på skærmen som vist ovenfor. Ved at klikke på billedet lærer du gradvist mere og mere om de mange forskellige  muligheder. Du kan så vælge de opgraderinger som passer bedst til din personlige spille stil. Nedenfor kan du se et skærmbillede fra en af øvelses sekvenserne. Det er meget elegant lavet lige ned til detaljen som viser hvilken knap du skal bruge på musen.

sc_101

I single player delen finder du 26 missioner af forskellig type, bygget op så du mange gange kan vælge mellem forskellige missioner. Dit valg ændrer ikke den gennemgående handlingen. I stedet giver det single player delen mere værdi hvis du ønsker at spille den igennem flere gange. Måske endda på forskellig sværhedsgrad. Der er fire at vælge imellem og selv på normal skal du tænke strategisk. Skulle det en enkelt gang i mellem gå galt har Starcraft glimrende auto saves. Det betyder, at du ikke tvinges til at starte helt forfra men kan vælge det sted hvor dine beslutninger måske ikke var optimale. Det giver det helstøbte indtryk som du kan forvente af et kvalitets spil. Jeg vælger mellem de forskellige missioner alt efter hvad jeg lige har lyst til at spille. Der er missioner hvor du skal beskytte, hente en Artifac, snige dig ind i en base med kun én enhed og selvfølgelig baner hvor du skal nedkæmpe alle fjender på banen.

I mange af missionerne er der sidemissioner som du kan vælge af udføre. Det er ikke alle sidemissioner som jeg har nået så også her er der værdi i at spille en given mission én gang til. Sidemissionerne giver dig nemlig adgang til teknologi så du kan udvikle dine bygninger. StarCraft har som andre RTS’ere special enheder som kun er tilgængelig i begrænset antal. I nogle spil kaldes det helte og i StarCraft er det naturligvis lejesoldater.

Skulle du ønske at slappe lidt af mellem de enkelte misioner kan du jo altid spille arcade spillet “The Lost Viking”. Det finder du i kantinen ombord på Hyperion. Det er første gang udgivet i 1994 til Nintendo’s Super NES Megadrive. Nedenfor en video med level 1. Hvad er din high score? Min er lidt over 20.000.

http://www.youtube.com/watch?v=stmosRJSYlw

Jeg kan allerede nu løfte en flig af sløret for min oplevelsen. Synes du det første StarCraft var et godt RTS spil vil du elske Wing of Liberty. Blizzard har valgt at følge de udødelige ord ”If it ain’t broke don’t fix it”. Selvfølgelig er der en række ændringer. Du har bl.a. flere muligheder for at forbedre dine enheder samtidige med at der også er flere nye og spændende enheder at vælge imellem. Samtidig er de traditionelle menu skærme hvor du vælger opgraderinger til dine enheder og bygninger, skiftet ud med interaktive dele af rumskibet Hyperion. Meget elegant lavet. Personligt synes jeg også, at det at samle ressourcer og at bygge enheder og bygninger er hurtigere. Det betyder mere aktiv spil tid og mindre tid på at vente mens dine SCV’ere samler gas og mineraler.


På den grafiske side lever det til fulde op til forventninger. Det gælder både menu’er, status oversigter og selvfølgelig kernen i spillet – det tomme rum, landskaberne og animation af enheder og bygninger. Detaljer som en kran som bevæger, boblende lava og vilde dyr som vandrer rundt i landskabet er med til at gøre oplevelsen perfekt. Det samme gør sig gældende på lydsiden hvor der både er gamle kendte lyd samt masser af nye. Nogle steder kan du også selv vælge baggrundsmusik. Min favorit er selvfølgelig “A Zerg, A Shotgun and You”. En helt original Starcraft indspilning. Efter mange timer foran skærmen kan dine enheders svar når du giver dem ordre, blive lidt ensformige, men det ville ikke være StarCraft uden. 

sc_105

Multi player er meget opdateret og anvender Blizzards eget Battle.net til at matche spillere sammen. Battle.net benyttes også til World of Warcraft og Diablo. Det er tydeligt at der ligger meget viden bag. Der findes både de traditionelle ladders (stiger) hvor du kæmper dig vej mod toppen, sammen med muligheden for at tage en hurtig kamp for at øve. Du kan selv vælge om du ønsker at spille mod 1 eller flere spillere. Der er også tilføjet muligheden for at have venner som det kendes fra Xbox LIVE og PSN.

I et RTS bliver den alt overskyggende udfordring at få balance mellem de forskellige racer. Blizzard stoppede ikke da spillet var rimeligt balanceret. De blev ved indtil balancen mellem de forskellige racer var perfekt. Det samme gælder match making. Du spiller nogle indledende kampe for at få dig placeret blandt spillere på samme niveau og så er det bare at gå igang. Selvom jeg taber mange kampe er der stadig stor værdi i multi player. Det er bl.a. fordi du kan gense dine on-line kampe. Her har du så muligheden for at se hvad din modstander byggede og sådan bliver du hele tiden bedre. Det er alt sammen meget velfungerende så snart du har registeret dig på Battle.net


Og når vi så er ved Battle.net, så lad mig får den ud af verden med det samme. Der er spillere som vil finde Blizzards anvendelse af Battle.net som noget af en spændetrøje. Blizzard kræver nemlig, at du registrerer dig på Battle.net – også for at kunne spille single player delen. Ja godt nok kan du spille som gæst hvis du er off-line, men det betyder så, at du ikke kan overfører de achievements du får til din Battle.net konto. Oprindelig var LAN parties en af grundene til StarCraft’s store succes. Det er ikke længere muligt, medmindre både dig og din kammerat er på Internettet. Nu er multi player kun muligt via Blizzards servere gennem Battle.net. Der er der sikkert mange anmeldere som vil rynke på næsen af dette. Ikke hos mig. Blizzard tilbyder spillere en enestående mulighed for at spille on-line i et balanceret spil. Selv spillere som “kun er her for at have sjov” vil blive afhængige af deres daglige on-line Starcraft fix.

sc_103

Vil Blizzard til at skabe en lukket udgave af Steam? Tja hvem ved. Desværre er pc/mac platformene de steder hvor der både bliver pirat kopieret mest og hvor nogle spillere forsøger at snyde mest. Det vil være tåbeligt at smide den store erfaring væk som Blizzard har opbygget siden 2004, hvor World of Warcraft blev udgivet. I dag har Blizzard mere end 4600 personer beskæftiget med WoW. Skal Blizzard tiltrække så mange spillere at StarCraft opnår samme succes, er det nødvendigt med fair kampe og det kræver en streng kontrol. Adgang til Internettet er en del af systemkravene, så det kan ikke komme bag på nogen.

Normalt kommer anmelder eksemplarer et stykke tid før spillet udgives så anmeldelser kan være klar på udgivelsesdagen. Blizzard har valgr, at behandle alle ens så spillet er først blevet tilgængeligt til anmeldelse på udgivelses dagen. Ja selv multi player serverne er først kommet on-line nogle timer før udgivelsen. Det kan enten være et tegn på tårnhøj arrogance eller en massiv tillid til kvaliteten af det produkt som de sender på gaden.


Jeg hælder til det sidste. StarCraft: Wings of Liberty har været værd at vente 12 år på. Starcraft: Wing of Liberty bliver for RTS hvad World of Warcraft er for Role Playing Games (RPG). Single player delen lærer at navigerer rundt, samtidig med at den fortæller en episk historie. Der er langt mellem spil til top karakter så det er en fornøjelse når de kommer. StarCraft : Wings of Liberty er i en klasse for sig og Blizzard har til fulde indfriet forventninger. Her er min checkliste: Udsøgt gameplay? Check. Masser af muligheder? Check! Fængslende historie? Check! Lyd & grafik som spiller max? Check! Smæk for skillingerne? Check! Der er endda en “Casual” sværhedsgrad hvis du bare lige skal lege general i en time eller to. Der findes ingen bedre grund end StarCraft: Wing of Libery for at anskaffe sig en pc eller mac!

Der kunne skrives så meget mere så jeg vil slutte med at sige – Prøv det!

Klassisk RTS når det er bedst

Overbevisende grafik og lyd

Fantastisk varieret on-line del

Timers underholdning med Galaxy Editor

Du skal være on-line med Battle.net